Bratislavský chlapčenský zbor:
40. narodeniny

6.7., 20:00, Námestie pri Eurovea (voľný vstup)

Bratislavský chlapčenský zbor

Miriam Garajová, soprán
Csaba Kotlár, barytón
Oskar Zaťko & Dávid Dinga, chlapčenské soprány

Magdaléna Rovňáková & Gabriel Rovňák, dirigenti
Dana Hajóssy, klavír

Bratislavský chlapčenský zbor pôsobí na slovenskej umeleckej scéne od roku 1982 pod vedením jeho zakladateľky a zbormajsterky, pani Magdalény Rovňákovej. Jeho začiatky sa viažu k Slovenskej filharmónii, pri ktorej pôsobil ešte pod názvom Chlapčenský filharmonický zbor. V roku 1988 sa zbor osamostatnil a dnes je súčasťou Súkromnej umeleckej školy, na ktorej študuje priemerne 80 chlapcov vo veku 7 – 28 rokov. Koncertná zložka zboru má 45 členov. BChZ je víťazom niekoľkých medzinárodných zborových súťaží, koncertuje v Európe, Amerike, Kanade, Japonsku či na Taiwane a pravidelne spolupracuje s renomovanými slovenskými i zahraničnými orchestra a dirigentmi. „Chlapčenský zbor som zakladala ako doktorandka na Vysokej škole múzických umení. Bolo to vzrušujúce a vôbec som nepomyslela, že ma táto práca tak pohltí, nadchne a uchváti. Štyridsať rokov! Je skvelé, že som zároveň našla rovnako „naladených“ kolegov, s ktorými našich chlapcov učíme nespievať noty, ale tvoriť hudbu. To považujem za naše poslanie“, hovorí Magdaléna Rovňáková, ktorá zbor v súčasnosti vedie spolu so svojím synom, Gabrielom Rovňákom. V roku 2022 BChZ oslavuje okrúhle 40. výročie a pri tejto príležitosti pripravil v spolupráci s festivalom Viva Musica! špeciálny narodeninový koncert, ktorý sa uskutoční 6. júla 2022 na Námestí pri Eurovea v Bratislave. Vstup na koncert je bezplatný.

Program

Joseph Haydn (1732 – 1809): Sing to the Lord
Miroslav Kroupa (1965): Omša pre sólo, zbor a klavír (časti: Kyrie, Gloria)
Francis Poulenc (1899 – 1963): Petites prières de Saint François d’Assise (Partie 4)
Antonín Dvořák (1724 – 1777): Goin’ Home
Franz Schubert (1797 – 1828): Mille Cherubini in coro
Georges Bizet (1838 – 1875): „Votre toast“ (Carmen)
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791): „La ci darem la mano“ (Don Giovanni)
Wolfgang Amadeus Mozart: Skúška na koncert
John Carter (1929 – 1991): Praise to the Lord
John Rutter (1945): For the Beauty
Gioacchino Rossini (1792 – 1868): Duetto buffo di due Gatti
Eduardo di Capua (1865 – 1917): O sole mio
The Beatles: When I’m 64
Little David (spirituál)
Jede sedlák do mlejna (česká ľudová, upr. Jaroslav Krček)
Eugen Suchoň (1908 – 1993): Aká si mi krásna
Mikuláš Schneider-Trnavský (1881 – 1958): Najkrajší kút v šírom svete
Okolo mlyna – Vodu hrabala (slovenské ľudové, upr. Sylvia Bodorová)
Tancuj, tancuj (slovenská ľudová, upr. Milan Novák)
Ej, musel by to chlap byť (slovenská ľudová, upr. Viliam Gräffinger)
Cinďom me pindrale (rómska pieseň, upr. Sylvia Bodorová)
Išeu Macek (slovenská ľudová, upr. Viliam Gräffinger)

___

Bratislavský chlapčenský zbor pôsobí na slovenskej umeleckej scéne od roku 1982, kedy vznikol pod názvom Chlapčenský filharmonický zbor na pôde Slovenskej filharmónie. Jeho zakladateľkou, umeleckou riaditeľkou a dirigentkou je Magdaléna Rovňáková, dirigentom Gabriel Rovňák ml. Po roku 1989 sa teleso transformovalo na Súkromnú základnú umeleckú školu špecializovanú na chlapčenský zborový spev s názvom Bratislavský chlapčenský zbor.  V koncertnej sezóne 2021/2022 tu študuje 75 chlapcov vo veku 7 – 28 rokov. Spolupráca so symfonickými orchestrami (Slovenská filharmónia, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, Viedenskí symfonici, Viedenský rozhlasový orchester, Hamburskí symfonici) obohatila repertoár zboru o desiatky oratórií, kantát a symfónií pod taktovkami popredných svetových dirigentov (O. Lenárd, B. de Billy, J. Conlon, A. Parrot, F. Luisi, R. Muti, J. Tate, E. Villaume). Podnetná je tiež spolupráca s orchestrami starých nástrojov. V operách stvárňujú chlapci pôsobivé detské úlohy. Chlapčenský zbor poznajú poslucháči nielen na Slovensku – tlieskali mu návštevníci koncertov európskych veľkomiest, Ameriky, Kanady, Japonska, Izraela či Cypru a veľký úspech zbor zaznamenal aj na Taiwane. V novembri 2021 BChZ úspešne vystúpil na adventných koncertoch vo Francúzsku a vo Švajčiarsku a v máji 2022 teleso zožalo úspech v Amerike. BChZ disponuje širokým repertoárom sakrálnej a profánnej hudby. V jeho podaní možno počuť gregoriánske chorály, renesančnú hudbu, koncertné omše, štylizácie ľudových piesní aj tvorbu súčasných skladateľov. Viacerí slovenskí skladatelia mu venovali svoje skladby (Ľ. Bernáth, V. Gräffinger, I. Hrušovský, M. Kroupa, P. Martinček, E. Suchoň, I. Zeljenka). Zbor spolupracuje s vynikajúcimi svetovými aj slovenskými sólistami. Spoľahlivá vokálna technika sa uplatňuje vo všetkých hudobných žánroch, chlapci s radosťou spolupracujú aj so sólistami populárnej hudby.BChZ má na svojom konte sedem CD albumov, šesť DVD filmov natočených v spolupráci so Slovenskou televíziou, televízne filmy a spoluprácu so svetovými filmovými spoločnosťami (Hallmark, Miramax). Je držiteľom prvých cien zo súťaží v USA (Des Moines), Ruska (Moskva) a Talianska (Lecco) a mnohých významných ocenení. V zbore vyrástli mnohí sólisti a výborní zboroví speváci a z jeho radov vzišlo doteraz šesť mladých dirigentov. S telesom spolupracujú špičkoví slovenskí pedagógovia – sopranistky Miriam Garajová, Monika Maglayová a Helena Machats Veselská. Oporou na domácich a svetových pódiách je klaviristka Dana Hajóssy. 

Zakladateľka, dirigentka a manažérka Bratislavského chlapčenského zboru Magdaléna Rovňáková stojí na čele telesa od jeho vzniku v roku 1982. Po absolvovaní Konzervatória v Bratislave (hra na klavíri) si zvolila štúdium zborového dirigovania na Vysokej škole múzických umení v triede Petra Hradila, na ktoré nadviazala doktorandským štúdiom pod vedením Juraja Haluzického.Bratislavský chlapčenský zbor priviedla na významné domáce a zahraničné pódiá (Koncertná sieň Slovenskej filharmónie, Konzerthaus vo Viedni, Carnegie Hall v New Yorku, Veľká sála Konzervatória v Moskve, George Weston Hall v Toronte  a ď.). Dirigovala stovky a cappella koncertov v katedrálach európskych metropol. Spevákov pripravila pre špičkové umelecké produkcie – uvedenie Pendereckeho skladby Credo pod taktovkou samotného autora, Mahlerovej Symfónie č. 3 a Symfónie č. 8, Ravelovej opery Dieťa a čary (Konzerthaus Viedeň; dir. B. de Billy, F. Luisi, I. Fischer), Honeggerovho oratória Jana z Arku na hranici, Berliozove Te Deum (dir. O. Lenárd) či Omša L. Bernsteina (uvedenie v Brne a v Passau, dir. L. Machek). Naštudovala Oratórium Terezín britsko-kanadskej autorky Ruth Fazal na svetové uvedenie v Toronte a reprízy v Prahe, Brne, Bratislave, vo Viedni, Tel Avive, Jeruzaleme, Haife, v New Yorku a i. Deväť rokov pripravovala chlapcov pre účinkovanie vo Viedenskej štátnej opere (Musorgskij: Chovanština, Boito: Mefistofeles). Viac ako tridsať rokov spolupracuje s Operou Slovenského národného divadla, pre ktorú so zborom naštudovala detské party v operách TurandotBohémaToscaWertherKomediantiCarmenČarovná flauta a ď. Pripravila chlapcov na veľké turné s Operou SND v Japonsku a na hosťovanie na Cypre. V roku 1989 založila Súkromnú umeleckú školu, kde sa speváci Bratislavského chlapčenského zboru vzdelávajú v zborovom a sólovom speve. Pôsobí v porotách domácich a medzinárodných súťaží. Je laureátkou Krištáľového krídla, držiteľkou ocenenia Slovenka roka za prácu s talentovanou mládežou a ďalších spoločenských ocenení.

Gabriel Rovňák ml. vyrastal od detstva v Bratislavskom chlapčenskom zbore. Po štúdiu na Konzervatóriu v Bratislave (J. Karaba) navštevoval Janáčkovu akadémiu múzických umení v Brne (J. Zbavitel). Bol tiež súkromným žiakom Ondreja Lenárda a Otakara Trhlíka. Absolvoval majstrovské kurzy pod vedením Zsolta Nagya a Martina Turnovského. Je absolventom kurzu Cultural Leadership Summit Prague, ktorý organizoval v roku 2016 DeVos Institute New York pre umeleckých manažérov. V roku 2019 sa zúčastnil manažérskych kurzov na Letnej hudobnej škole v Kroměříži pod vedením generálneho riaditeľa Českej filharmónie, Davida Marečka. Spolu s Magdalénou Rovňákovou je od roku 2012 zbormajstrom Bratislavského chlapčenského zboru, s ktorým sa predstavil v mnohých európskych krajinách, USA, Kanade a v Rusku. Teleso spolupracuje so Slovenskou filharmóniou, Slovenským národným divadlom a s ďalšími prestížnymi inštitúciami doma i v zahraničí.Gabriel Rovňák ml. pôsobí aj ako symfonický dirigent. Spolupracoval s mnohými orchestrami (Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, Štátna filharmónia Košice, Štátny komorný orchester Žilina, Slovenský komorný orchester Bohdana Warchala, Moravská filharmonie Olomouc, Filharmonie B. Martinů Zlín, Solamente naturali, Collegium Baroque, Sinfonietta Bratislava, Komorní orchestr města Blansko a ď.) a speváckymi zbormi. Je tiež interným pedagógom na Hudobnej fakulte Janáčkovej akadémie múzických umení v Brne a členom porôt na medzinárodných zborových súťažiach.Je úspešným autorom, dirigentom a moderátorom najväčšieho slovenského hudobno-vzdelávacieho cyklu Príbeh hudby, ktorý aj prostredníctvom spolupráce s RTVS sleduje takmer sto tisíc mladých ľudí na celom Slovensku. Projekty z cyklu Príbeh hudby budú v roku 2022 uvedené naživo v Bratislave, Žiline i v Košiciach. Dirigent Gabriel Rovňák debutoval s týmto projektom aj v Slovenskom národnom divadle. Na JAMU naštudoval viacero operných predstavení (Smetana: Predaná nevesta, Martinů: Dvakrát Alexandr a ď.) a premiéroval skladby mnohých súčasných autorov. V roku 2013 naštudoval a uviedol operu L. Janáčka Príhody líšky Bystroušky v nemeckom Hamburgu. Pripravil vzdelávací rozhlasový cyklus o opere, ktorý bol odvysielaný v Slovenskom rozhlase. Stál pri vzniku občianskeho združenia pre súčasnú hudbu SOOZVUK. Je autorom biografickej publikácie o dirigentovi Zdeňkovi Košlerovi. V rokoch 2013–2015 pripravil a uviedol o tomto dirigentovi výstavu v Národnom divadle v Prahe a v Slovenskom národnom divadle. O Zdeňkovi Košlerovi pripravil tiež multimediálnu aplikáciu Dirigent pre Samsung Smart TV.

Sopranistka Miriam Garajová je absolventkou Konzervatória v Bratislave (D. Podkamenská) a Vysokej školy múzických umení (Z. Livorová). V roku 2005 získala prvú cenu na Medzinárodnej speváckej súťaži Imricha Godina vo Vrábľoch. Počas štúdia spolupracovala s Komorným zborom Konzervatória v Bratislave pod vedením Dušana Billa, s ktorým sa predstavila aj ako sólistka doma i v zahraničí. V Slovenskom národnom divadle začala hosťovať v roku 2006 a postupne tu stvárnila viaceré postavy opernej literatúry – Papagena (Mozart: Čarovná flauta), Prvá lesná žienka (Dvořák: Rusalka), Amor (Gluck: Orfeus a Eurydika), Mary (Cikker: Mister Scrooge), Barena (Janáček: Jej pastorkyňa), Prilepa (Čajkovskij: Piková dáma), Concetta (Wolfa-Ferrari: Šperky Madony), Anjelský hlas a Tebaldo (Verdi: Don Carlo). Okrem toho sa predstavila ako sólistka so Slovenským komorným orchestrom v oratóriu Mesiáš a ako Mary Dee v Liverpoolskom oratóriu Paula McCartneyho na letnom festivale Pohoda. V opere Víťazoslava Kubičku Martin Luther stvárnila hlavnú ženskú postavu, Katarinu von Bora. Od roku 2008 pôsobí ako hlasová pedagogička Bratislavského chlapčenského zboru, s ktorým spoluúčinkuje často ako sólistka doma i v zahraničí. S telesom vystúpila ako sólistka viackrát na Vianočných koncertoch Slovenskej filharmónie. Od roku 2017 účinkovala aj ako hosťujúca sólistka Divadla Nová scéna v operete Veselá vdova v postave Valencienne.

Barytonista Csaba Kotlár pochádza z Bratislavy. Prvýkrát sa objavil na opernom pódiu ako sólista Bratislavského chlapčenského zboru už v deviatich rokoch v úlohe Pastierika v inscenácii Pucciniho opery Tosca v Slovenskom národnom divadle v Bratislave pod taktovkou Ondreja Lenárda a po boku legendárneho Petra Dvorského. Študoval na Konzervatóriu a na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Debutoval v roku 2014 ako Hanezo v Mascagniho opere Priateľ Fritz a Marullo vo Verdiho Rigolettovi v Štátnej opere Banská Bystrica. Následne účinkoval v inscenáciách Kálmánovej operety Čardášová princezná (gróf Bóni Káncsiánu) a Lehárovej operety Zem úsmevov (gróf Gustav von Pottenstein). V sezóne 2015/2016 bol členom Operného štúdia Slovenského národného divadla, kde stvárnil postavu Acmeta v Paisiellovej komédii Kráľ Teodor v Benátkach. V sezóne 2016/2017 začal spolupracovať ako hosť Divadla F. X. Šaldu v Liberci, kde debutoval ako Athanaël v úspešnej inscenácii Massenetovej opery Thaïs v hudobnom naštudovaní dirigenta Martina Doubravského a v réžii Lindy Keprtovej. Za účinkovanie v tejto úlohe získal svoju prvú nomináciu na Cenu Thálie. Od roku 2017 do apríla 2020 pôsobil ako sólista Divadla F. X. Šaldy, kde sa predstavil ako Lionel (Čajkovskij: Panna Orleánska), Marcello (Puccini: Bohéma), Dandini (Rossini: Popoluška), Figaro (Rossini: Barbier zo Sevilly), Duch Vergília (Rachmaninov: Francesca da Rimini), Vojvoda (Rachmaninov: Skúpy rytier), Harašta (Janáček: Příhody líšky Bystroušky) a Don Giovanni (Mozart: Don Giovanni). V roku 2019 bol druhýkrát nominovaný na Cenu Thálie, tentoraz za vynikajúce výkony v operách Francesca da Rimini a Skúpy rytier. Csaba Kotlár hosťuje v Štátnom divadle Košice ako Masetto (Mozart: Don Giovanni) a Escamillo (Bizet: Carmen), v Divadle J. K. Tyla v Plzni ako Kyoto (Mascagni: Iris), v Štátnej opere Praha ako Farfarello (Prokofiev: Láska k trom pomarančom), Jamadori (Puccini: Madam Butterfly) a Marullo (Verdi: Rigoletto). V budúcej sezóne ho čaká debut v Juhočeskom divadle v Českých Budějoviciach v úlohe Eugena Onegina v rovnomennej opere P. I. Čajkovského. Csaba Kotlár spolupracoval s poprednými dirigentmi ako Riccardo Mutti, Bertrand De Billy, Philippe Jordan, Thomas Hengelbrock, Christoph Eschenbach, Gustav Kuhn, Paolo Carignani, Maurizio Benini, Philippe Herreweghe a ď.

Dana Hajóssy je absolventkou Konzervatória v Bratislave (J. Mašinda) a Vysokej školy múzických umení (I. Palovič, T. Fraňová). V roku 1989 zahájila pedagogickú činnosť na Konzervatóriu v Bratislave, od roku 2020 je riaditeľkou tejto školy. S Bratislavským chlapčenským zborom spolupracuje od roku 1991. S telesom sa predstavila takmer v celej Európe, ale aj v USA, Kanade či na Taiwane. Ako klaviristka spolupracovala s viacerými festivalmi (o. i. Bratislavské hudobné slávnosti). Získala ocenenia za najlepšiu klavírnu spoluprácu na viacerých medzinárodných súťažiach ako napríklad Iuventus Canti Imricha Godina Vráble, Medzinárodná súťaž duchovnej a koncertnej hudby Olomouc, Spevácka súťaž M. Schneidra-Trnavského, Medzinárodná spevácka súťaž A. Dvořáka Karlove Vary, Medzinárodná Händlova súťaž v Egeri a ď. Spolupracuje s poprednými vokálnymi sólistami ako Daniel Čapkovič, Ondrej Šaling, Štefan Kocán, Tomáš Juhász, Andrea Danková, Lenka Máčiková, Tomáš Šelc, ale aj s husľovým virtuózom Jurajom Tomkom. Nahrala viaceré CD a DVD.

Zmena programu a účinkujúcich vyhradená.

Vstup voľný