
For Seasons
(composed by climate data)
1.7., 19:30, Slovenská filharmónia (Reduta)
POZOR - ZMENA MIESTA KONANIA KONCERTU!
Z dôvodu vysokého rizika silného nárazového vetra a zrážok vo večerných hodinách sa dnešný koncert presúva do Koncertnej siene Slovenskej filharmónie (Reduta). Vstup na koncert je voľný (do zaplnenia kapacity sály).
Mari Samuelsen, husle
Slovenská filharmónia
Kevin Griffiths, dirigent
O klimatických zmenách sme už počuli dosť. Teraz je čas počúvať!
Súčasťou programu 18. ročníka festivalu Viva Musica! bude slovenská premiéra diela For Seasons (composed by climate data), ktoré vzniklo z iniciatívy členov orchestra NDR Elbphilharmonie v Hamburgu ako reakcia na globálne klimatické zmeny. Dielo je rekompozíciou Štyroch ročných období Antonia Vivaldiho (vyd. v roku 1725), ktoré sú považované za najznámejšie hudobné zobrazenie prírody. Klimatické zmeny, ktorými planéta prešla od ich vzniku, boli na základe získaných dát aplikované do pôvodnej partitúry a vďaka technológiám sa tak stali „počuteľnými“: dnešné štyri ročné obdobia znejú menej harmonicky, strácajú svoju pôvodnú rovnováhu a hranice medzi nimi sa stierajú. Na projekte spolupracoval medzinárodný tím zložený z vedcov, softvérových inžinierov a hudobných aranžérov a jeho premiéra sa uskutočnila v novembri 2019v interpretácii orchestra NDR Elbphilharmonie pod taktovkou ich šéfdirigenta, Alana Gilberta. Na festivale Viva Musica! zaznie For Seasons v podaní nórskej huslistky Mari Samuelsen (na festivale sa v minulosti predstavila aj ako sólistka v diele Maxa Richtera Vivaldi Recomposed) a orchestra Slovenskej filharmónie pod taktovkou britského dirigenta Kevina Griffithsa. Vstup na podujatie je bezplatný.
Program
Antonio Vivaldi (1678 – 1741) / Simone Candotto (*1969) & kling klang klong
For Seasons (composed by climate data)
___
Nórska huslistka Mari Samuelsen je známa najmä inovatívnym prístupom k hudobnej interpretácii a dramaturgii koncertov, v rámci ktorých spája diela súčasných autorov ako Anna Meredith, Max Richter, Caroline Shaw, Hannah Peel, Arvo Pärt či Pēteris Vasks s hudbou majstrov minulých storočí. V jej hre sa spája precíznosť, virtuozita, nevšedná jemnosť a chuť a odvaha robiť veci inak. Koncertovala v newyorskej Carnegie Hall, v Hollywood Bowl v Los Angeles, v Barbican Centre v Londýne, v Konzerthause a v Berlínskej filharmónii, v Elbphilharmonie v Hamburgu, vo Philharmonie de Paris či v Théâtre des Champs-Elysées. V tejto sezóne ju čakajú spolupráce s Frankfurt Radio Orchestra, BBC Concert Orchestra, koncerty v Palau de la Música v Barcelone, v Concertgebouw v Amsterdame, v Belgicku s orchestrom Casco Philharmonic či v Bratislave so Slovenskou filharmóniou v rámci festivalu Viva Musica!. Pravidelne spolupracuje s britským hudobným skladateľom Maxom Richterom (Vivaldi Recomposed, Memoryhouse, Voices). Spolupracovala tiež s americkými DJmi a hudobnými producentmi Jeffom Millsom a Dubfire-om a s nemeckým multimediálnym umelcom Philippom Geistom. Dva roky pôsobila ako umelecká riaditeľka medzinárodnej platformy Yellow Lounge v Oslo. Nahráva exkluzívne pre nemecké vydavateľstvo Deutsche Grammophon. Jej najnovší album LYS (v preklade „svetlo“) vyšiel v júni 2022 a obsahuje diela výlučne ženských skladateliek ako Hildur Guðnadóttir, Caroline Shaw, Anna Meredith či Hannah Peel. Jej debutový album MARI (2019, Deutsche Grammophon) ako aj predošlé dve nahrávky Nordic Noir (2017, Decca) a Pas de Deux (2015, Mercury Classics) obsadili v Nórsku dokonca prvé priečky v rebríčkoch populárnej hudby. Mari Samuelsen študovala u Arve Tellefsena, na Barratt Due Institute of Music v Oslo a neskôr u svetoznámeho husľového pedagóga Zakhara Brona v Zürichu. Na festivale Viva Musica! účinkovala v rokoch 2017 (Vivaldi Recomposed) a 2018 (Nordic Noir).
Britský dirigent Kevin Griffiths je hosťujúcim dirigentom hr-Sinfonieorchester Frankfurt, Tonhalle-Orchester Zürich, Robert Schumann Philharmonic, Basel Symphony Orchestra, Lucerne Symphony Orchestra, Orchestra della Svizzera Italiana, Sinfonietta Lausanne, Holandským symfonickým orchestrom, Orchestre National de Lille, Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu, Camerata Zürich, Philharmonic Orchestra Heidelberg, Orquesta Sinfónica de Navarra či Hallé Orchestra v Manchestri. Je pravidelným hosťom Menuhin Festival v švajčiarskom Gstaade a Vaduz-Classic Festival v Lichtenštajnsku. V rokoch 2011 až 2018 bol hlavným dirigentom a umeleckým riaditeľom Collegium Musicum v Bazileji. V Opere v Chemnitzi dirigoval opery Španielska hodinka a Dieťa a čary (Ravel), Netopier (Strauss ml.), Hänsel & Gretel (Humperdinck), Don Giovanni (Mozart) a Don Pasquale (Donizetti). Jeho záujem o historicky poučenú interpretáciu viedol k spolupráci so súbormi pre starú hudbu ako Orchestra of the Age of Enlightenment v Londýne a Musica aeterna v Bratislave. Pravidelne spolupracuje so sólistami ako Sir James Galway, Pierre-Laurant Aimard, Vesselina Kasarova, Fazil Say, Isabelle van Keulen, Giuliano Carmignola, Sergei Nakariakov, Paul Lewis, Dmitry Sitkovetsky, Michel Camilo, Royston Maldoom a s členmi Berlínskej filharmónie. Úzko spolupracoval s hudobnými skladateľmi ako Steve Reich, Daniel Schnyder, Enjott Schneider, Lera Auerbach, Elena Firsona, Steven Mackey, Rodolphe Schacher a Oliver Waespi a premiérovo uviedol viaceré ich diela. Pravidelne uvádza filmové projekcie so živým hudobným sprievodom. Spolupracoval s Disney Studios Hollywood a s 21st Century Symphony Orchestra, dirigoval svetovú premiéru koncertného uvedenia hudby The Hunger Games, európsku premiéru hudby k filmu La La Land či Casino Royal v rámci série City Light Concerts v Luzerne. Dirigoval tiež koncerty s hudbou k filmom s Charliem Chaplinom a nahral hudbu k dokumentárnemu filmu o urýchľovači častíc v CERNe v Ženeve. Kevin Griffiths študoval hru na husliach pod vedením Igora Ozima a Giuliana Carmignolu. Neskôr študoval dirigovanie u Colina Mettersa, Sira Colina Daviesa a Yana Pascala Torteliera na Royal Academy of Music v Londýne. Bol asistentom svetových dirigentských osobností ako Vladimir Jurowsky, Leonard Slatkin, Trevor Pinnock a Sir Simon Rattle.
Slovenská filharmónia bola založená v roku 1949. Pri jej umeleckom zrode stáli dve významné osobnosti medzinárodného hudobného života – Václav Talich (1949 – 1952) a Ľudovít Rajter (1949 – 1976, do roku 1961 ako jej umelecký riaditeľ). Na umeleckom profilovaní orchestra sa podieľali ďalší šéfdirigenti – Tibor Frešo, Ladislav Slovák, Libor Pešek, Vladimir Verbickij, Bystrík Režucha, Aldo Ceccato, Ondrej Lenárd, Jiří Bělohlávek, Vladimír Válek, Peter Feranec, Emmanuel Villaume a James Judd. Ako stáli hosťujúci dirigenti pôsobili v Slovenskej filharmónii Leoš Svárovský, Rastislav Štúr a Petr Altrichter. Od sezóny 2020/2021 sa postu šéfdirigenta ujal Daniel Raiskin. Z množstva hosťujúcich dirigentov je potrebné uviesť osobnosti svetového mena ako János Ferencsik, Witold Rowicki, Václav Smetáček, Karel Ančerl, Franz Konwitschny, Arvīds Jansons, Václav Neumann, Hermann Abendroth, Antonio Pedrotti, Sir Eugene Goossens, Sir Malcom Sargent, Roberto Benzi, Kurt Masur, Sir Charles Mackerras, Carlo Zecchi, Serge Baudo, Claudio Abbado, Kurt Sanderling, Zdeněk Košler (ktorému Slovenská filharmónia v roku 1996 udelila čestný titul šéfdirigenta in memoriam), Riccardo Muti, Karl Richter, Kirill Kondrašin, Leif Segerstam, Alain Lombard, Sergiu Celibidache, Thomas Sanderling, Oskar Danon, Mario Rossi, Neeme Järvi, Ken-Ichiro Kobayashi, Jevgenij Svetlanov, Mariss Jansons, Christoph von Dohnányi, Dmitrij Kitajenko, Otmar Suitner, James Conlon, Valerij Gergiev, Alexander Rahbari, Fabio Luisi, Sir Yehudi Menuhin, Peter Schreier, Vladimir Fedosejev, Ralf Weikert, Miltiades Caridis, Pinchas Steinberg, Peter Keuschnig, Tomáš Hanus, Jakub Hrůša, Juraj Valčuha, Tomáš Netopil, Ion Marin, Pavel Baleff, George Pehlivanian, Jun Märkl, Ilan Volkov, Wayne Marshall, Eivind Gullberg Jensen, Alan Buribayev a mnohí ďalší, ale i skladateľov – interpretov vlastných diel ako Jean Martinon, Krzysztof Penderecki a Aram Chačaturian. Slovenská filharmónia realizovala množstvo nahrávok pre rozhlas, televíziu a hudobné vydavateľstvá OPUS, Supraphon, Panton, Hungaroton, JVC Victor, RCA, Pacific Music, Naxos a Marco Polo. Je pravidelným hosťom významných európskych hudobných pódií a festivalov. V rámci svojich početných zahraničných zájazdov vystúpila v takmer všetkých európskych krajinách, na Cypre, v Turecku, Japonsku, Južnej Kórei, USA a Ománe.
___
Koncert je realizovaný v spolupráci so Slovenskou filharmóniou a so súhlasom NDR Elbphilharmonie Hamburg.
Dielo For Seasons vzniklo z iniciatívy členov orchestra NDR Elbphilharmonie Hamburg v spolupráci s agentúrou Jung von Matt Spree. Autormi rekompozície Vivaldiho Štyroch ročných období sú Simone Candotto (NDR Elbphilharmonie), Christian Rühle (Markenfilm Space), Fernando Knof a Felipe Sanchez-Luna (KlingKlangKlong), Sven Rebholz a Inka Weigl (Jung von Matt Spree).
Partneri koncertu




Zmena programu a účinkujúcich vyhradená.
Momenty z predchádzajúcich ročníkov festivalu nájdete tu:
Galéria