Kurucová, Šporcl, Bárta, Lapšanský

29. 6., 20:00, Veľký evanjelický kostol (Large Lutheran Church)

[ Please, scroll down for the English version ]

Jana Kurucová / mezzosoprán
Pavel Šporcl / husle
Jiří Bárta
/ violončelo
Marian Lapšanský
/ klavír

Otvárací koncert 19. ročníka festivalu Viva Musica! bude mať výnimočný charakter. V roku 2023 si pripomíname 30. výročie vzniku Slovenskej republiky a zároveň rovnaký čas, ktorý uplynul od rozdelenia Československa. Prostredníctvom hudby slovenských a českých autorov a v podaní renomovaných slovenských a českých umelcov, ktorých medzinárodná kariéra tento moment viac či menej presahuje, budeme však reflektovať najmä na vzájomnú kultúrnu a umeleckú prepojenosť našich dvoch krajín. V programe koncertu okrem iného zaznie Suchoňova Sonatína pre husle a klavír, op. 11, Janáčkova Sonáta pre klavír 1. X. 1905, Dvořákove Klavírne trio e mol č. 4, op. 90 „Dumky“ či slovenskou ľudovou hudbou inšpirované Variácie na slovenskú ľudovú pieseň pre violončelo a klavír Bohuslava Martinů. Na koncerte sa predstaví vynikajúci český violončelista Jiří Bárta a husľový virtuóz Pavel Šporcl. „Na Slovensku a v Bratislave hrám vždy veľmi rád. Festival Viva Musica! poznám a veľmi sa teším na svoje prvé účinkovanie v rámci neho. Som veľmi rád, že sa na koncerte stretnem so skvelými kolegami zo Slovenska a Čiech,“ uviedol Šporcl, ktorý je zároveň známym propagátorom klasickej hudby najmä u mladej generácie. „Teším sa na spoluprácu s mojimi česko-slovenskými priateľmi v programe plnom spomienok na štát, v ktorom som prežil 29 rokov svojho života,“ doplnil Jiří Bárta, ktorý na festivale Viva Musica! účinkoval už v roku 2010. Slovenských umelcov bude zastupovať výnimočná mezzosopranistka Jana Kurucová, sólistka Staatsoper v Hamburgu a v súčasnosti jedna z najobsadzovanejších slovenských operných speváčok na európskych pódiách, a klavirista Marian Lapšanský, ktorý už celé desaťročia reprezentuje to najlepšie zo slovenského klavírneho umenia. 

Program

Martinů: Variácie na slovenskú ľudovú pieseň pre violončelo a klavír, H.378
Dvořák: V národním tónu, op. 73
Suchoň: Sonatína pre husle a klavír, op. 11 (ES57)
* * * 
Janáček: Sonáta pre klavír 1. X. 1905 es mol         
Schneider-Trnavský: Drobné kvety (výber)
Dvořák: Klavírne trio č. 4 e mol „Dumky“, op. 90 (výber) 

___

Jana Kurucová študovala na Konzervatóriu J. L. Bellu v Banskej Bystrici, na Konzervatóriu v Bratislave a na Kunstuniversität v Grazi. Debutovala v postavách v Mozartových operách Čarovná flauta (Druhá dáma) a Záhradníčka z lásky (Ramiro). V sezóne 2005/2006 bola členkou Bavorskej štátnej opery pod vedením Zubina Mehtu. V septembri 2009 sa stala sólistkou Deutsche Oper Berlin, kde stvárnila množstvo postáv. V roku 2014 s veľkým úspechom debutovala v postave Romea v Belliniho opere Kapuletovci a Montekovci v Dortmunde pod taktovkou Friedricha Haidera. V sezóne 2014/2015 debutovala aj ako Elisabetta v Donizettiho opere Maria Stuarda v Ostrave a ako Carmen v rovnomennej Bizetovej opere v Štátnej opere v Prahe. V septembrí 2016 sa predstavila na festivale Dvořákova Praha po boku Kristīne Opolais, Richarda Sameka a René Papeho v Stabat Mater Antonína Dvořáka. Účinkovala ako Rosina v Rossiniho opere Barbier zo Sevily v Semperoper v Drážďanoch a v Slovenskom národnom divadle v Bratislave a ako Elisabetta v produkcii opery Maria Stuarda v Banskej Bystrici. Od sezóny 2019/2020 je stálou členkou Štátnej opery v Hamburgu. ​V septembri 2020 účinkovala v novej produkcii Molto agitato pod taktovkou Kenta Nagana a v réžii Franka Castorfa. V apríli 2021 vystúpila v rámci koncertného cyklu Arte Concert: Europe@Home po boku huslistu Daniela Hopa, kde predstavila svoju rodnú krajinu Slovensko. V júni debutovala ako Preziosilla v opere Sila osudu v Deutsche Oper Berlin.

Pavel Šporcl je medzinárodne uznávaný český husľový virtuóz. Koncertoval napríklad v Suntory Hall v Tokiu, Walt Disney Hall v Los Angeles, vo Frankfurte, Moskve a i. Vo februári 2016 debutoval v Carnegie Hall v New Yorku a vystúpil na mnohých prestížnych festivaloch ako Salzburger Festspiele, Pražská jar, Schleswig-Holstein Music Festival, Festival Radio France a ď. Spolupracoval s orchestrami Českej filharmónie, s Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Orchestre National de France, Orchestre de Paris, a s mnohými dirigentmi a inštrumentalistami ako Vladimir Ashkenazy, Libor Pešek, Jiří Bělohlávek, Vladimir Fedosejev, Yean Pascal, Paul Tortelier, Jean-Jacques Kantorow, Josef Suk, Nikolay Lugansky či Patrick Gallois. Na koncertoch často spolupracuje aj s umelcami iných žánrov ako napríklad Eva Pilarová, Lenka Filipová, Ewa Farna či Karel Gott. Na svojom konte má šestnásť sólových albumov, z ktorých mnohé získali ocenenia Gramophone Award, The Strad či Diapason. Jeho láska k rómskej hudbe viedla k vydaniu úspešných albumov Gipsy Way a Gipsy Fire, pričom so svojou kapelou Gipsy Way Ensemble odohral viac ako 350 koncertov po celom svete. Okrem hry na husliach sa Pavel Šporcl venuje aj komponovaniu a aranžovaniu. Za skladbu Bohemian Nostalgia pre husle a klavír získal v roku 2015 cenu OSA v oblasti klasickej hudby. V roku 2014 bol vymenovaný za veľvyslanca dobrej vôle pre rok výmeny medzi krajinami Vyšehradskej skupiny a Japonskom. V roku 2015 získal štátne vyznamenanie. Prostredníctvom svojich vystúpení podporuje benefičné projekty rôznych nadácií a neziskových organizácií. Pavel Šporcl študoval na HAMU u Václava Snítila a neskôr na Juilliard School, Brooklyn College a na Meadows School of the Arts v Dallase pod vedením renomovaných pedagógov ako Dorothy DeLay, Itzhak Perlman, Masao Kawasaki a Eduard Schmieder. Je patrónom Kocianovej husľovej súťaže a festivalu Hudba Znojmo. Od roku 2016 je umeleckým riaditeľom hudobného festivalu Kocianovo Ústí a od roku 2011 riaditeľom letnej akadémie Ameropa Music v Prahe (v súčasnosti I-AME, International Association for Music Education). Je taktiež zakladateľom a riaditeľom umeleckej agentúry ŠPORCL ARTS Agency. Od roku 2011 pedagogicky pôsobí na HAMU v Prahe.

Jiří Bárta je jedným z najuznávanejších violončelistov svojej generácie. Koncertoval v Európe, v Severnej a Južnej Amerike, Austrálii, Ázii a na Blízkom východe. Hosťoval na festivaloch ako Edinburgh International Festival, Pražská jar, Salzburger Festspiele, Schleswig Holstein Musik Festival a ď. Ako sólista koncertoval v Carnegie Hall v New Yorku, vo Wigmore Hall a Queen Elizabeth Hall v Londýne, v Mozarteu v Salzburgu, v Berlínskej filharmónii vo Washington National Gallery a i. Spolupracoval s takými osobnosťami ako Vadim Repin, Dmitrij Sitkovetsky, Josef Suk, Ilya Gringolts, Piers Lane či Marian Lapšanský. Bárta vystúpil s orchestrami Berlínskej filharmónie, Českej filharmónie, London Symphony Orchestra, Istanbul State Symphony Orchestra, Royal Scottish National Orchestra a pod taktovkou medzinárodne uznávaných dirigentov ako Jakub Hrůša, Jiří Bělohlávek, Charles Dutoit, Maxim Šostakovič a ď. Na svojom konte má množstvo sólových aj komorných nahrávok. Pod hlavičkou vydavateľstva Supraphon vydal nahrávku Dvořákovho Koncertu pre violončelo a orchester s Českou filharmóniou pod taktovkou Jiřího Bělohlávka či Bachove kompletné Suity pre violončelo. Jiří Bárta spolupracoval s mezzosopranistkou Magdalénou Koženou na nahrávke Lieder, ktorá vyšla v Deutsche Grammophon a získala ocenenie Gramohpone Award. Pre vydavateľstvo Animal Music nahral dva albumy – kompletné Bachove violončelové Suity a spolu s klaviristkou Tereziou Fialovou kompletné Beethovenove Sonáty pre violončelo a klavír. Je tiež spoluzakladateľom a umeleckým vedúcim Medzinárodného festivalu v Kutnej hore, ktorý je platformou pre klasickú a súčasnú hudbu a zároveň patrí medzi najvýznamnejšie festivaly klasickej hudby v Českej republike. Jiří Bárta študoval v Prahe v triede Josefa Chuchra, v Kolíne nad Rýnom v triede Borisa Pergamenschikowa a v Los Angeles v triede Eleonor Schoenfeld. Je víťazom viacerých národných súťaží a držiteľom ocenení Europäische Förderpreis für Musik z Drážďan a Rostropovich-Hammer Award z Los Angeles. Účinkoval v jednej zo šiestich epizód českého dokumentárneho cyklu Můj poku s mistrovský opus v réžii Jakuba Sommera, ktorý bol ocenený aj na Prehliadke regionálnych televízii CIRCOM v roku 2015.

Marian Lapšanský na seba upozornil ešte ako študent Konzervatória v Bratislave a následne ako poslucháč Akadémie múzických umení v Prahe, keď sa stal absolútnym víťazom na Smetanovej klavírnej súťaži v Hradci Králové a získal Cenu za najlepšiu interpretáciu diel W. A. Mozarta (1971) a neskôr tiež Cenu Anda-Bührle (1972) na majstrovských kurzoch Gézu Andu v Zürichu. Vo svojom vzdelávaní pokračoval formou postgraduálneho štúdia na Konzervatóriu P. I. Čajkovského v Moskve v triede Viktora Meržanova. K oceneniam, ktoré prispeli k prudkému vzostupu jeho kariéry koncertného umelca, patrí aj titul laureáta na Medzinárodnej tribúne mladých interpretov UNESCO v rámci Bratislavských hudobných slávností. Marian Lapšanský koncertoval na prestížnych medzinárodných koncertných pódiách a festivaloch, spolupracoval s renomovanými orchestrami a dirigentskými osobnosťami a okrem sólovej koncertnej činnosti patrí tiež k vyhľadávaným komorným hráčom. Jeho interpretačné umenie je zachytené na viacerých rozhlasových, televíznych i štúdiových nahrávkach. Je držiteľom niekoľkých prestížnych medzinárodných ocenení, o. i. napríklad Ceny ministra kultúry Slovenskej republiky (2014), ceny Trebbia za celoživotné dielo (2019) či Európskej ceny Gustava Mahlera za rok 2002, udeľovanej v spolupráci s Európskou úniou. Marian Lapšanský pôsobil ako umelecký riaditeľ medzinárodného festivalu Musica nobilis a prezident Medzinárodnej klavírnej súťaže J. N. Hummela v Bratislave. V rokoch 2004 až 2022 bol generálnym riaditeľom Slovenskej filharmónie. Pedagogicky pôsobil na Akadémii múzických umení v Prahe a na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. V súčasnosti je pedagógom na Akadémii umení v Banskej Bystrici a je často pozývaný ako člen do porôt medzinárodných klavírnych súťaží.


Jana Kurucová / mezzosoprano
Pavel Šporcl
/ violin
Jiří Bárta
/ cello
Marian Lapšanský
/ piano

This year, the opening concert of the 19th annual Viva Musica! festival will be uniquely celebratory. We will not only be celebrating the opening of the festival, but also remembering the 30th anniversary of the birth of the Slovak Republic, and the identical span of time that has passed since the division of Czechoslovakia. Our celebration naturally must occur through the medium of music, and so we will remember this historical milestone via the music of Slovak and Czech composers. The works to be performed at the concert include Suchoň’s Sonatina for Violin and Piano Op. 11, Janáček’s Sonata for Piano 1. X. 1905, Dvořák’s Piano Trio in E minor No. 4, Op. 90 “Dumky”, and the folklore-inspired Variations on a Slovak Folk Song for Cello and Piano by Bohuslav Martinů among others. The performance of these excellent works will also be in a “Czechoslovak” spirit. Appearing at the concert will be the world-renowned Czech violinist Pavel Šporcl and the distinguished Czech cellist Jiří Bárta. Slovak artists will be represented by the accomplished mezzo soprano Jana Kurucová, soloist of the Staatsoper in Hamburg and currently the Slovak opera singer most in demand on European podia, and the pianist Marian Lapšanský, who for decades past has represented the best of Slovak piano art.

Programme

Martinů: Variations on a Slovak Folk Song for Cello and Piano, H.378
Dvořák: In Folk Tone, Op. 73
Suchoň: Sonatina for Violin and Piano, Op. 11 (ES57)
* * * 
Janáček: Sonata for Piano 1. X. 1905 in E-flat minor      
Schneider-Trnavský: Little Flowers (selection)
Dvořák: Piano Trio in E minor No. 4 “Dumky”, Op. 90 (selection)

___

Jana Kurucová studied at the Conservatory of J. L. Bella in Banská Bystrica, at the Conservatory in Bratislava and at Kunstuniversität in Graz. In the season 2005/2006 she became a member of the Young Artists Program of the Bayerische Staatsoper in Munich. From 2005 to 2009 she was a member of the ensemble of the Theater Heidelberg. In the season 2009/2010 she became a member of the ensemble of the Deutsche Oper Berlin, where she sang many roles. She made her outstanding role debut, enthusiastically acclaimed by press and audience, as Romeo in Bellini's I Capuleti e I Montecchi on the occasion of a concert performance of that title within the Klangfestival Dortmund, followed by her equally successful debut as Rosina (Il barbiere di Siviglia) at the Semperoper Dresden. In 2017 she sang her first Dorabella (Cosí fan tutte) at the Deutsche Oper Berlin and she did her house debut at the New National Theatre in Tokyo as Cherubino (Le nozze di Figaro). In May 2018 she sang Martha in Boito’s Mefistofele alongside Joseph Calleja and Erwin Schrott at the Bayerische Staatsoper in Munich. She also sang the role of Carmen at National Theatre in Prague and in Slovak National Theatre in Bratislava. Since the season 2019/2020 she is a member of the ensemble of the Staatsoper Hamburg. She opened the season 2020/2021 with the production Molto agitato under the baton of Kent Nagano, directed by Frank Castorf. In April 2021 Jana Kurucová worked at the concert series Arte Concert: Europe@Home alongside violinist Daniel Hope, where she presented her country Slovakia. In June she made her role debut as Preziosilla in La forza del destino at the Deutsche Oper Berlin. 

Pavel Šporcl is highly acclaimed and internationally renowned Czech violinist. He has performed in venues such as Suntory Hall in Tokyo, Alte Oper in Frankfurt, Walt Disney Hall in Los Angeles and Tchaikovsky Concert Hall in Moscow. Šporcl has collaborated with an array of internationally renowned conductors and instrumentalists such as Vladimir Ashkenazy, Libor Pešek, Jiří Bělohlávek, Vladimir Fedoseyev, Yean Pascal, Paul Tortelier, Jean-Jacques Kantorow, Josef Suk, Nikolay Lugansky and Patrick Gallois among others. He has also performed with some of the world leading orchestras such as Czech Philharmonic, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Orchestre National de France, Orchestre de Paris, Prague Philharmonic. Pavel Šporcl released 16 solo albums; many of them have won awards such as Gramophone, The Strad, or The Diapason. His admiration for the accomplishments of Gipsy violin virtuosos led to two successful albums called Gipsy Way and Gipsy Fire. He has founded a Gipsy cimbalom band Gipsy Way Ensemble with which he has performed more than 350 concerts in numerous countries all over the world. Šporcl also works as a composer and arranger. His Bohemian Nostalgia for violin and piano won the OSA Award for Classical Music in 2015. In 2014 he was appointed as Ambassador of Good Will for the Year of Exchange between the Visegrad Group and Japan. In 2015 he received the Medal of Merit of the Czech Republic. Pavel Šporcl is patron of the Kocian Violin Competition and the Znojmo Music Festival. He has served as the artistic director of Kocianovo Ústí since 2016. He is also the director and chief executive of ŠPORCL ARTS Agency. Through his art he supports fundraising projects for charities and non-profit organisations. He studied at the Academy of Performing Arts in Prague under Václav Snítil. He pursued his education further at various prestigious institutions in the US: The Juilliard School, Brooklyn College, Meadows School of the Arts in Dallas under internationally renowned teachers such as Dorothy DeLay, Itzhak Perlman, Masao Kawasaki, and Eduard Schmieder. Since 2011, Pavel Šporcl has been teaching the violin at the Academy of Performing Arts in Prague.

Jiří Bárta is one of the foremost internationally renowned cellists of his generation. Many of his concert activities has led him to perform around Europe, North and South America, Australia, Asia, Africa and Middle East. He has played at international festivals such as Edinburgh International Festival, Prague Springs, Salzburger Festspiele, and Schleswig Holstein Musik Festival among others. As a soloist Jiří Bárta has performed in venues such as Carnegie Hall, Wigmore Hall, Salzburg Mozarteum, Berliner Philharmonie, Washington National Gallery, Queen Elizabeth Hall and L’Auditorio. He has collaborated with Vadim Repin, Dmitry Sitkovetsky, Josef Suk, Ilya Gringolts, Piers Lane and Marian Lapšanský among others, performed with orchestras such as London Symphony Orchestra, Berliner Philharmoniker, Czech Philharmonic, Istanbul State Symphony Orchestra, Royal Scottish National Orchestra, and under batons of internationally renowned conductors such as Jakub Hrůša, Jiří Bělohlávek, Charles Dutoit and Maxim Shostakovich among others. Supraphon record label has released Bárta’s recording of Dvořák’s Cello Concerto with Czech Philharmonic (under baton of Jiří Bělohlávek), a live performance celebrating Dvořák’s 100th anniversary broadcasted throughout Europe by ARTE. His recordings of Kodály’s, Martinů’s, Foester’s and Novák’s wors have received Gramophone Editor’s Choice Award. Bárta has collaborated with Czech mezzo-soprano Magdaléna Kožená on her Lieder recording released by Deutsche Grammophon, which has received Gramophone Award. His latest CD releases include a second recording of Bach’s Cello Suites performed on period instrument, and a duo recording of all Beethoven Sonatas with Czech pianist Terezie Fialová. Bárta is keen chamber music player. He is the artistic director and has co-founded International Music Festival in Kutná Hora, which serves as a platform to promote classical and contemporary music. This festival is one of the top classical music festivals in Czech Republic. Bárta studied in Prague with Josef Chuchro, in Cologne with Boris Pergamenschikow and in Los Angeles with Eleonore Schoenfeld. He has won many national competitions and is a recipient of Europäische Förderpreis für Musik Award (DE) and Rostropovich-Hammer Award (USA). As a cellist he has been featured in one of the episodes of Czech documentary series My Efforts to Make a Masterpiece (Můj pokus o mistrovský opus) directed by Jakub Sommer, which won CIRCOM Award in 2015.

Marian Lapšanský was recognized as a young talent during his studies in Bratislava Conservatory and subsequently as a student in the Academy of Performing Arts in Prague under František Maxián and Jan Panenka. He received an “Absolute Winner” award at the Smetana Piano Competition in Hradec Králové, where he also received an award for his interpretations of Mozart. Later, Marian Lapšanský received Anda-Bührle prize as a part of the Géza Andu masterclasses in Zurich. He continued his postgraduate studies in the Tchaikovsky Conservatory, Moscow, under Viktor Meržanov. Lapšanský is currently a regular guest performer on numerous concert platforms collaborating with many prestigious international orchestras. He has worked with leading conductors such as Václav Neumann, Jiří Bělohlávek, Roberto Benzi, Ken Ichiro Kobayashi, Zdeněk Košler, Libor Pešek, Alexander Rahbari, Ľudovít Rajter, Emmanuel Villaume and Leoš Svárovský. Lapšanský has performed many solo and chamber concerts in festivals such as the Wiener Festwochen, Salzburger Festspiele, Berliner Festtage, Dresdner Musikfestspiele, Prague Spring, International Ankara Music Festival, Dubrovnik Summer Festival, and Bratislava Music Festival. He has collaborated with leading artists such as Peter Schreier, Magdaléna Hajóssyová, Peter Dvorský, Dagmar Pecková, Sergej Kopčák, Angelica May, Josef Suk, Jiří Bárta, Shizuka Ishikawa, Elena Obraztsova, Raphael Wallfisch, and Štefan Kocán. He has performed worldwide taking in Japan, Spain, Poland, Canada, Turkey, Greece, Egypt, South Africa, Hungary, Kuwait, Germany, South Korea, Belarus, Italy, Netherlands, and Denmark. Marian Lapšanský is the artistic director of international festival Musica Nobilis and the director of Johann Nepomuk Hummel International Piano Competition in Bratislava. In 2004–2021 he was a general director of the Slovak Philharmonic. Marian Lapšanský currently teaches at the Academy of Performing Arts in Banská Bystrica.

Zmena programu a účinkujúcich vyhradená.
We reserve the right to change the programme and performers.

Vstupenky