Laurie Anderson:
Amelia

11.9., 20:00, Slovenský rozhlas

[ Please, scroll down for the English version ]

Program

Pavel Haas (1899 – 1944)
Studie | Study

Philip Glass (*1937)
Symfónia č. 3 | Symphony No. 3
Movement I – Movement II – Movement III – Movement IV

___

Laurie Anderson (*1947)
Amelia


Laurie Anderson, hlas, husle, elektronika | voice, violin, electronics
Rubin Kodheli, violončelo | cello
Filharmonie Brno | Brno Philharmonic
Dennis Russell Davies, dirigent | conductor


Zmena programu vyhradená. | We reserve the right to amend the programme.


Na pozvanie festivalu Viva Musica! sa Laurie Anderson predstaví prvýkrát na Slovensku. V sprievode Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta orchestra, Dennisa Russella Daviesa, uvedie vlastnú skladbu Amelia, ktorá je rozprávaním o osude slávnej americkej letkyne Amelii Earhartovej. Amelia Earhartová ako prvá žena v roku 1928 preletela Atlantický oceán, no pri pokuse uskutočniť let okolo sveta v roku 1937 záhadne zmizla počas preletu nad Tichým oceánom. „Slová použité v Amelii sú zostavené z jej palubných denníkov, z telegramov, ktoré písala svojmu mužovi Georgeovi a z mojej predstavy o tom, na čo môže myslieť žena lietajúca po celom svete,“ napísala k dielu Laurie Anderson. Skladba má dlhú históriu. Pôvodná verzia pre veľký orchester vznikla na objednávku American Composers Orchestra a bola uvedená pod názvom Songs for A.E. v newyorskej Carnegie Hall v roku 2000 pod taktovkou Dennisa Russella Daviesa, ktorý skladbu neskôr upravil pre sláčikové nástroje a elektrický kontrabas a v roku 2003 ju uviedol so Stuttgartským komorným orchestrom. Tretia verzia pod názvom Amelia bola premiérovo uvedená v Brne v roku 2019 a obsahuje niekoľko nových častí – duetov Laurie Anderson (husle, elektronika) a Rubina Kodheliho (violončelo), ktoré spĺňajú funkciu interlúdií. Táto verzia zaznie aj v rámci koncertu na festivale Viva Musica! a v programe ju doplní Symfónia č. 3 Philipa Glassa a skladba Studie českého skladateľa Pavla Haasa.

Laurie Anderson je skladateľkou, spisovateľkou, režisérkou, vizuálnou umelkyňou, hudobníčkou a autorkou priekopníckych diel zasahujúcich do oblasti vizuálneho umenia, divadla, experimentálnej hudby a technológií. Na počiatku jej bohatej diskografie stojí singel O Superman z roku 1981, ktorý je súčasťou aj jej debutového albumu Big Science (1982). Nasledovali albumy ako Mister Heartbreak (1984), Home of the Brave (1986; hudba k rovnomennému filmu), Strange Angels (1989), Life on a String (2001), Homeland (2008/2010) či Landfall (2018), ktorý nahrala s Kronos Quartet a za ktorý získala ocenenie Grammy. Jej živé vystúpenia siahajú od jednoduchého hovoreného slova až po prepracované multimediálne projekty, ako napríklad Songs and Stories from Moby Dick (1999). V roku 2002 sa Laurie Anderson stala prvou rezidentnou umelkyňou NASA a táto rezidencia vyvrcholila v roku 2004 sólovým turné The End of the Moon. V roku 2010 sa v São Paule a neskôr v Riu de Janeiro uskutočnila retrospektívna výstava z jej rozmanitej vizuálnej a konceptuálnej tvorby. Jej filmová tvorba obsahuje tituly ako Home of the Brave (1986), Hidden Inside Mountains (2005) či Heart of a Dog (2015), ktorý vznikol na objednávku televíznej stanice Arte a bol prezentovaný v rámci hlavného programu filmových festivalov v Benátkach a v Toronte. V roku 2016 získala ocenenie Yoko Ono’s Courage Award for the Arts za výstavu Habeas Corpus v historickej budove zbrojnice Park Avenue Armory v New Yorku. V roku 2017 absolvovala turné so svojím multimediálnym dielom Language of the Future a spolupracovala tiež s Philipom Glassom a Christianom McBrideom na niekoľkých projektoch. Je spoluzakladateľkou umeleckej akčnej skupiny The Federation, ktorá vznikla v roku 2017 s cieľom udržať kultúrne hranice otvorené a bojovať proti znehodnoteniu umenia. V septembri 2021 otvorila v Smithsonian Institution – Hirshhorn Museum and Sculpture Garden vo Washingtone D.C. svoju doteraz najväčšiu sólovú výstavu s názvom The Weather, v rámci ktorej sa prelína jej najnovšia tvorba s vybranými staršími dielami zo sféry performance, inštalácie, maľby, videa či iných médií.

Skladateľ a violončelista Rubin Kodheli je všestranný, kreatívny rebel, ktorého hudba prekračuje žánre. Inšpiratívna tapiséria jeho umenia je zámerne utkaná z vlákien zmiešaných z rocku, jazzu a klasickej hudby, vďaka čomu je jeho hudobná kariéra mimoriadne pestrá a rozmanitá: od komponovania hudby k filmu, cez originálne symfonické rockové kompozície až po spoluprácu s takými osobnosťami ako Philip Glass, Laurie Anderson, Meredith Monk, Henry Threadgill, Christian McBride, Joan Jett, Tom Harrell či Snoop Dogg. Rubin Kodheli začal svoju hudobnú cestu ako violončelista v Albánsku, kde ho ako malé dieťa ovplyvňovalo najmä počúvanie tradičnej albánskej ľudovej hudby a pravidelné návštevy skúšok s jeho mamou, speváčkou a herečkou Justinou Aliaj. Študoval v Belgicku a v Nemecku a neskôr na Juilliard School v New Yorku, kde študoval v triede violončelistu a hudobného vizionára Freda Sherryho. Prirodzený vzťah k improvizácii, spolupráce s tanečníkmi, performermi a inými improvizátormi ho priviedli ku kompozícii. Vo svojich skladbách a vystúpeniach Kodheli vytvára originálnu zvukovú alchýmiu a obratne narába s možnosťami violončela tak, aby dokázalo napodobniť zafarbenie gitary, bubna či ľudského hlasu. Jeho skladby treba počúvať opakovane, pretože zakaždým ponúkajú možnosť počuť niečo, čo zostalo predtým nepovšimnuté. Kodheli svojou hudbou poslucháčov nabáda k tomu, aby sa zapojili, pýtali sa a premýšľali. Paleta jedinečných hudobných zážitkov, ktoré ho sprevádzali od detstva až po súčasnosť, tak prirodzene vyústila do množstva spoluprác s filmármi, tanečníkmi, choreografmi, inými skladateľmi, rappermi a ďalšími tvorivými profesionálmi nielen v New Yorku, ale po celom svete.

Korene Filharmónie Brno siahajú do sedemdesiatych rokov 19. storočia, kedy sa v Brne mladý Leoš Janáček usiloval o vznik českého symfonického orchestra. Dielo slávneho skladateľa napokon tvorí najvýznamnejšiu programovú časť telesa, ktoré je dodnes považované za autentického interpreta Janáčkovej hudby. Dnešná Filharmónia Brno vznikla v roku 1956 zlúčením rozhlasového a krajského orchestra a od tej doby patrí svojou veľkosťou a významom k českej orchestrálnej špičke. V rámci svojej koncertnej činnosti orchester absolvoval viac ako tisíc koncertov v Európe, USA, Latinskej Amerike a v Ázii a je pravidelným hosťom svetových i českých festivalov, kde často spája umelecké sily s vynikajúcim Českým filharmonických zborom Brno. Orchester pravidelne nahráva pre Český rozhlas a Českú televíziu. Okrem realizácie nahrávok pre rôzne české i zahraničné spoločnosti (Supraphon, Sony Music, IMG Records, BMG, Channel 4) založila Filharmónia Brno v roku 2020 svoje vlastné vydavateľstvo a dynamicky zároveň rozvíja realizáciu štúdiových nahrávok pre globálnu klientelu v rámci platformy Czech Orchestra Recordings. S orchestrom spolupracovalo množstvo vynikajúcich českých a svetových dirigentských osobností ako Břetislav Bakala, František Jílek, Petr Altrichter, Jiří Bělohlávek, Sir Charles Mackerras, Jakub Hrůša alebo Tomáš Netopil. Od sezóny 2018/2019 je šéfdirigentom a umeleckým riaditeľom orchestra Dennis Russell Davies. Od roku 2000 je Filharmónia Brno organizátorom letného open air festivalu na brnianskom hrade Špilberk, v roku 2012 sa zároveň stala organizátorom renomovaných festivalov ako Moravský podzim, Velikonoční festival duchovní hudby a Expozice nové hudby. Filharmónia Brno tiež zastrešuje medzinárodne uznávaný detský zbor Kantiléna, od roku 2010 sa podieľa na festivale mladých hudobníkov Mozartovy děti a v roku 2014 založila vlastnú Orchestrálnu akadémiu. Filharmónia Brno je nielen silným hráčom na poli symfonickej hudby doma i v zahraničí, ale tiež významným organizátorom hudobného života mesta Brno, aktívnym festivalovým organizátorom a kreatívnym lídrom orchestrálnej dramaturgie. Orchester sídli v neorenesančnom Besednom dome – v „brnianskom Musikvereine“ – z dielne rakúsko-dánskeho architekta Theophila von Hansena (1873) a teší sa na novú modernú koncertnú sieň, ktorú navrhol tím architektov Tomasza Koniora a Petra Hrůšu a akustika Yasuhisu Toyotu.

Americký dirigent a klavirista Dennis Russell Davies je všeobecne známy najmä svojím originálnym a inovatívnym prístupom k uvádzaniu klasickej hudby a k tvorbe koncertnej dramaturgie. Úzko spolupracoval s viacerými hudobnými skladateľmi ako Luciano Berio, William Bolcon, John Cage, Philip Glass, Heinz Winbeck, Aaron Copland, Lou Harrison, Laurie Anderson, Arvo Pärt, Hans Werner Henze, Kurt Schwertsik, Thomas Larcher, Balduin Sulzer a Manfred Trojahn. Pôsobil ako umelecký vedúci Saint Paul Chamber Orchestra a ako hlavný dirigent American Composers Orchestra, ktorý viedol 25 rokov. Neskôr sa presťahoval do Európy, kde pôsobil ako generálny riaditeľ Opery v Stuttgarte, neskôr ako riaditeľ Opery v Bonne a Beethoven Orchestra v Bonne. Spolupracoval tiež s Vienna Radio Symphony Orchestra, Stuttgart Chamber Orchestra a so Sinfonieorcherster Basel. V roku 2013, počas svojho dlhého a úspešného pôsobenia v Linzi na pozícii hlavného dirigenta Landestheater a Bruckner Orchester Linz, uviedol pri príležitosti otvorenia nového divadla Musiktheater Linz vo svetovej premiére operu Philipa Glassa The Lost (Spuren der Verirrten) podľa predlohy Petra Handkeho, a operu Rosenkavalier Richarda Straussa. Ako hosťujúci dirigent v USA spolupracoval so symfonickými orchestrami v Chicagu, Philadelphii, San Franciscu, Bostone, New Yorku a Clevelande. V Európe pravidelne spolupracoval s Concertgebouw Orkest Amsterdam a Gewandhausorchester v Lipsku, dirigoval orchestre Berlínskej filharmónie, Petrohradskej filharmónie, Hamburskej filharmónie, Bavorskej filharmónie, orchestre Filarmonica della Scala, Maggio Musicale Fiorentino a ď. Vo Frankfurte uviedol operu Tri Sestry Petra Eötvösa a dirigoval tiež opery Salome Wozzeck vo Viedenskej štátnej opere. Vystúpil na festivaloch v Bayreuthe a v Salzburgu, dirigoval v Metropolitnej opere v New Yorku, v operných domoch v Hamburgu a Mníchove, v Národnej opere v Paríži, v Lyric Opera v Chicagu či v Teatro Real v Madride, v rámci ktorých spolupracoval s viacerými svetoznámymi opernými režisérmi. Daviesova bohatá diskografia zahŕňa kompletné nahrávky symfónií Antona Brucknera a Philipa Glassa (Bruckner Orchester Linz), Josepha Haydna (Stuttgarter Kammerorchester) a Arthura Honeggera (Sinfonieorchester Basel), ale aj viaceré nahrávky realizované so svojou manželkou a umeleckou partnerkou Maki Namekawa. Dennis Russell Davies sa narodil v Tolede v Ohiu v roku 1944. Študoval hru na klavíri a dirigovanie na Juilliard School v New Yorku. V rokoch 1997–2012 bol profesorom orchestrálneho dirigovania na Universität Mozarteum v Salzburgu. Od roku 2020 je hosťujúcim profesorom na Janáčkovej akadémii múzických umení v Brne. Od roku 2009 je zároveň členom American Academy of Arts and Sciences a nositeľom nemeckého ocenenia Bundesverdienstkreuz, rakúskej ceny Ehrenkreuz für Wissenschaft und Kunst ako aj titulu Commandeur des Arts et Lettres, ktorý udeľuje francúzska vláda. V súčasnosti pôsobí ako umelecký riaditeľ a šéfdirigent orchestra Filharmónie Brno a šéfdirigent MDR-Sinfonieorchester v Lipsku.

____________

At the invitation of Viva Musica! festival, Laurie Anderson will appear for the first time in Slovakia on September 11, 2022. Accompanied by the Brno Philharmonic orchestra led by their conductor-in-chief Dennis Russell Davies, she will present her own composition Amelia. This work is a narrative about the fate of the famous American aviator Amelia Earhart, who in 1928 became the first woman to fly across the Atlantic. While attempting to fly round the world in 1937, she disappeared mysteriously when flying over the Pacific Ocean. “The words used in Amelia are compiled from the flight diaries of Amelia Earhart, from telegrams she sent to her husband George, and from my own idea of what a woman might think about while flying round the world,” Laurie Anderson has written. This composition has a long history. The original version for large orchestra was commissioned by the American Composers Orchestra and was performed under the title Songs for A.E. in New York’s Carnegie Hall in 2000, under the baton of Dennis Russell Davies, who later adapted the work for string instruments and electronic double bass and performed it with the Stuttgart Chamber Orchestra in 2003. The third version, titled Amelia, was premiered in Brno in 2019 and contains some new movements – duets by Laurie Anderson (violin, electronics) and Rubin Kodheli (cello), which function as interludes. This version will be heard as part of a concert in the Viva Musica! festival, and it will be complemented in the programme by Symphony No. 3 by Philip Glass and Study by the Czech composer Pavel Haas. 

Laurie Anderson is a writer, composer, director, visual artist, and vocalist who has created groundbreaking works that span the worlds of art, theater, experimental music, and technology. Her recording career, launched by ‘O Superman’ in 1981, includes the soundtrack to her feature film Home of the Brave (1986) and Life on a String (2001). Anderson's live shows range from simple spoken word to elaborate multi-media stage performances such as Songs and Stories from Moby Dick (1999). In 2002, Anderson was appointed the first artist-in-residence of NASA which culminated in her 2004 touring solo performance The End of the Moon. In 2010 a retrospective of her visual and installation work opened in Sao Paulo, Brazil and later traveled to Rio de Janeiro. Her film Heart of a Dog was chosen as an official selection of the 2015 Venice and Toronto Film Festivals. In the same year, her exhibition Habeas Corpus opened at the Park Avenue Armory to wide critical acclaim and in 2016 she was the recipient of Yoko Ono’s Courage Award for the Arts for that project. Anderson lives in New York City. Anderson continues to tour her evolving performance Language of the Future and has collaborated with Christian McBride and Philip Glass on several projects in 2017. Anderson continues to work with the activist group The Federation which she co-founded in 2017. In February of 2018 Landfall, a collaboration between Anderson and Kronos Quartet was released through Nonesuch Records. Commissioned by Kronos Quartet in 2013, the work was inspired by the devastating effects of Hurricane Sandy. Most recently Anderson opened her largest solo exhibition at The Smithsonian's Hirshhorn Museum in Washington D.C. titled The Weather which is open through July 31, 2022. The Weather debuts more than a dozen new artworks, interspersed with select key works, including Habeas Corpus (2015), from her five-decade career. The exhibition guides visitors through an immersive audiovisual experience in the Museum’s second-floor galleries, showcasing the artist’s creative storytelling process through her work in video, performance, installation, painting, and other media.

Composer and cellist Rubin Kodheli is a celebrated, versatile, genre-transcending creative rebel. The inspirational tapestry of his work is intentionally woven from blended threads of rock, jazz and classical influences, a stylistic trademark that has afforded Kodheli a career rich in its diversity of output. From his compositions appearing in feature films, to his original symphonic rock compositions, to his collaborations as a performer with genre defining artists – including Philip Glass, Laurie Anderson, Henry Threadgill, Christian McBride, Meredith Monk, Joan Jett, Tom Harrell, and Snoop Dogg. His eclectic work amounts to an intriguing sonic collage able to enrapture and captivate audiences. Rubin Kodheli began his musical journey as a cellist in Albania, where, as a child, he would stay up into the night absorbing celebratory performances of traditional Albanian folk music or spend days attending numerous rehearsals with his mother, singer, and actress Justina Aliaj. By age fifteen, he moved to Belgium to pursue formal studies at Academy of Music of Uccle and later to Germany. In the 1990s, Kodheli received a scholarship to The Juilliard School, where he studied as a pupil of cello visionary Fred Sherry. Post-Juilliard Kodheli’s own musical improvisation and work with dancers as well as with other improvisers and composers compelled him to learn composition. Creating instrumental alchemy in his compositions and performances, Kodheli deftly melds the cello to emulate the timbre of a guitar, a drum, or a human voice. His compositions teem with nuance, providing the opportunity to listen repeatedly, each time ripe with the possibility of hearing something that previously went unnoticed. Immersing audiences in honest musical explorations, Kodheli pushes listeners to engage, question and contemplate. This panoply of unique musical experiences, from childhood through the present, continues organically to guide and meld his work with filmmakers, rap artists, dancers, choreographers, fellow composers, and various other creative professionals in New York City, and around the world.

The origins of the Brno Philharmonic Orchestra are connected to Leoš Janáček’s attempts to found a national Czech orchestra as a young composer in the 1870s. Since then, Janáček’s compositions have been a central feature of the Orchestra’s programming, and the ensemble is renowned as a definitive interpreter of the composer’s works. The Brno Philharmonic Orchestra, as we know it today, was established in 1956 when radio and regional orchestras were merged, and it is considered to be one of the leading orchestras in Czechia. Dennis Russell Davies has been the Orchestra's chief conductor since 2018. The Orchestra has performed numerous times in Europe, the US, South America, and Asia; it regularly appears in national and international festivals, and frequently records for Czech Radio and Television. It has released recordings with labels such as Supraphon, Sony Music, IMG Records and BMG. In 2020, the Brno Philharmonic founded its own record label regularly releasing exceptional recordings for the international market, and also collaborates with the Czech Orchestra Recordings platform. The Brno Philharmonic has collaborated with renowned conductors such as Břetislav Bakala, František Jílek, Petr Altrichter, Jiří Bělohlávek, Sir Charles Mackerras, Jakub Hrůša, Tomáš Netopil among others. The Brno Philharmonic Orchestra has been organising the summer open-air festival in Brno’s Špilberk Castle since 2000, and for over a decade it has been directing renowned festivals such as the Moravian Autumn, the Easter Festival of Sacred Music, and the Exposition Of New Music. The internationally renowned children’s choir Kantiléna is affiliated to the Brno Philharmonic, and since 2010 both have been regular participants in the Mozart’s Children Festival. In 2014, the Orchestra founded its own Orchestra Academy. The Brno Philharmonic Orchestra is resident in the Besední dům – the ‘Brno’s Musikverein’, which was built by the Austrian-Danish architect Theophil von Hansen (1873). It will soon be moving to a new concert hall designed by architects Tomasz Konior and Petr Hrůša, and acoustic engineer Yasuhisa Toyota.

Dennis Russell Davies’ activities as opera and orchestral conductor, and as pianist and chamber musician, are characterized by an extensive repertory stretching from Baroque to the latest music of our time. Widely considered to be one of the most innovative and adventurous conductors/programmers in the classical music world, Davies has successfully challenged and inspired audiences on both sides of the Atlantic as well as in Japan. He is noted for exciting, well-structured concerts and for his close working relationships with such varied composers as Luciano Berio, William Bolcom, John Cage, Philip Glass, Heinz Winbeck, Aaron Copland, Lou Harrison, Laurie Anderson, Arvo Pärt, Hans Werner Henze, Kurt Schwertsik, Thomas Larcher, Balduin Sulzer, and Manfred Trojahn. After first appointments as Music Director of the Saint Paul Chamber Orchestra and Chief Conductor of the American Composers Orchestra, which he led for 25 years, Davies moved to Europe as General Music Director of the Staatsoper Stuttgart, then Opera Bonn and the Beethoven Orchestra Bonn. He subsequently led the Vienna Radio Symphony Orchestra, the Stuttgart Chamber Orchestra, and the Sinfonieorchester Basel. In 2013, during his long and successful tenure in Linz as Chief Conductor of the Landestheater Linz and Bruckner Orchester Linz, Davies inaugurated the new Linzer Musiktheater conducting the world premiere of Philip Glass’/Peter Handke’s Spuren der Verirrten and Strauss’ Rosenkavalier. As guest conductor in the USA, he has appeared with the orchestras of Chicago, Philadelphia, San Francisco, Boston, New York, and Cleveland. In Europe he has worked regularly with the Concertgebouworkest Amsterdam and the Gewandhausorchester Leipzig and has conducted the Berliner Philharmoniker, Filarmonica della Scala, the St. Petersburg Philharmonia, Orchestra of the Maggio Musicale Fiorentino, as well as the Hamburg and Munich Philharmonic Orchestras. Recent opera engagements include a new production of Peter Eötvös‘ Three Sisters in Frankfurt and multiple performances of Salome and Wozzeck at the Wiener Staatsoper. He has conducted new productions at the Bayreuth and Salzburg Festivals, the Metropolitan Opera New York, the Hamburgische and Bayerische Staatsoper, the Opéra National de Paris, the Lyric Opera of Chicago, and Teatro Real in Madrid – a total of more than 140 new productions by many of the theatre world‘s most important stage directors. Dennis Russell Davies‘ rich discography includes complete recordings of the symphonies of Anton Bruckner and Philip Glass (Bruckner Orchester Linz), Joseph Haydn (Stuttgarter Kammerorchester) and Arthur Honegger (Sinfonieorchester Basel). With his wife and duo partner Maki Namekawa he has recorded extensively, including works by Mozart, Beethoven, Shostakovich, Glass and Stravinsky’s original four-hand versions of Le Sacre de PrintempsFirebird, and Petrouchka, which he also recorded with the Sinfonieorchester Basel. Born in Toledo, Ohio in 1944, Davies studied piano and conducting at the Juilliard School in New York. From 1997–2012 he was professor for orchestral conducting at the University Mozarteum Salzburg. Since September 2020, he is a guest professor at the Janáček Academy of Music and performing Arts in Brno. Since 2009, Dennis Russell Davies is a Fellow of the American Academy of Arts and Sciences, and has been awarded the German Bundesverdienstkreuz, the Austrian Ehrenkreuz für Wissenschaft und Kunst, as well as the title Commandeur des Arts et Lettres bestowed by the French Government. Currently, Dennis Russell Davies is an Artistic Director and Chief Conductor of the Brno Philharmonic, and a Chief Conductor of the MDR-Sinfonieorchester in Leipzig.