Laurie Anderson:
Amelia

11.9., 20:00, Slovenský rozhlas

Program

Pavel Haas (1899 – 1944)
Studie

Philip Glass (*1937)
Symfónia č. 3
Movement I – Movement II – Movement III – Movement IV

___

Laurie Anderson (*1947)
Amelia


Laurie Anderson, hlas, husle, elektronika
Rubin Kodheli, violončelo
Filharmonie Brno
Dennis Russell Davies, dirigent


Na pozvanie festivalu Viva Musica! sa Laurie Anderson predstaví prvýkrát aj na Slovensku. V sprievode Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta orchestra, Dennisa Russella Daviesa, uvedie vlastnú skladbu Amelia, ktorá je rozprávaním o osude slávnej americkej letkyne Amelii Earhartovej. Amelia Earhartová ako prvá žena v roku 1928 preletela Atlantický oceán, no pri pokuse uskutočniť let okolo sveta v roku 1937 záhadne zmizla počas preletu nad Tichým oceánom. „Slová použité v Amelii sú zostavené z jej palubných denníkov, z telegramov, ktoré písala svojmu mužovi Georgeovi a z mojej predstavy o tom, na čo môže myslieť žena lietajúca po celom svete,“ napísala k dielu Laurie Anderson. Skladba má dlhú históriu. Pôvodná verzia pre veľký orchester vznikla na objednávku American Composers Orchestra a bola uvedená pod názvom Songs for A.E. v newyorskej Carnegie Hall v roku 2000 pod taktovkou Dennisa Russella Daviesa, ktorý skladbu neskôr upravil pre sláčikové nástroje a elektrický kontrabas a v roku 2003 ju uviedol so Stuttgartským komorným orchestrom. Tretia verzia pod názvom Amelia bola premiérovo uvedená v Brne v roku 2019 a obsahuje niekoľko nových častí – duetov Laurie Anderson (husle, elektronika) a Rubina Kodheliho (violončelo), ktoré spĺňajú funkciu interlúdií. Táto verzia zaznie aj v rámci koncertu na festivale Viva Musica! a v programe ju doplní Symfónia č. 3 Philipa Glassa a skladba Studie českého skladateľa Pavla Haasa.

Laurie Anderson je skladateľkou, spisovateľkou, režisérkou, vizuálnou umelkyňou, hudobníčkou a autorkou priekopníckych diel zasahujúcich do oblasti vizuálneho umenia, divadla, experimentálnej hudby a technológií. Na počiatku jej bohatej diskografie stojí singel O Superman z roku 1981, ktorý je súčasťou aj jej debutového albumu Big Science (1982). Nasledovali albumy ako Mister Heartbreak (1984), Home of the Brave (1986; hudba k rovnomennému filmu), Strange Angels (1989), Life on a String (2001), Homeland (2008/2010) či Landfall (2018), ktorý nahrala s Kronos Quartet a za ktorý získala ocenenie Grammy. Jej živé vystúpenia siahajú od jednoduchého hovoreného slova až po prepracované multimediálne projekty, ako napríklad Songs and Stories from Moby Dick (1999). V roku 2002 sa Laurie Anderson stala prvou rezidentnou umelkyňou NASA a táto rezidencia vyvrcholila v roku 2004 sólovým turné The End of the Moon. V roku 2010 sa v São Paule a neskôr v Riu de Janeiro uskutočnila retrospektívna výstava z jej rozmanitej vizuálnej a konceptuálnej tvorby.Jej filmová tvorba obsahuje tituly ako Home of the Brave (1986), Hidden Inside Mountains (2005) či Heart of a Dog (2015), ktorý vznikol na objednávku televíznej stanice Arte a bol prezentovaný v rámci hlavného programu filmových festivalov v Benátkach a v Toronte. V roku 2016 získala ocenenie Yoko Ono’s Courage Award for the Arts za výstavu Habeas Corpus v historickej budove zbrojnice Park Avenue Armory v New Yorku. V roku 2017 absolvovala turné so svojím multimediálnym dielom Language of the Future a spolupracovala tiež s Philipom Glassom a Christianom McBrideom na niekoľkých projektoch. Je spoluzakladateľkou umeleckej akčnej skupiny The Federation, ktorá vznikla v roku 2017 s cieľom udržať kultúrne hranice otvorené a bojovať proti znehodnoteniu umenia. V septembri 2021 otvorila v Smithsonian Institution – Hirshhorn Museum and Sculpture Garden vo Washingtone D.C. svoju doteraz najväčšiu sólovú výstavu s názvom The Weather, v rámci ktorej sa prelína jej najnovšia tvorba s vybranými staršími dielami zo sféry performance, inštalácie, maľby, videa či iných médií.

Skladateľ a violončelista Rubin Kodheli je všestranný, kreatívny rebel, ktorého hudba prekračuje žánre. Inšpiratívna tapiséria jeho umenia je zámerne utkaná z vlákien zmiešaných z rocku, jazzu a klasickej hudby, vďaka čomu je jeho hudobná kariéra mimoriadne pestrá a rozmanitá: od komponovania hudby k filmu, cez originálne symfonické rockové kompozície až po spoluprácu s takými osobnosťami ako Philip Glass, Laurie Anderson, Meredith Monk, Henry Threadgill, Christian McBride, Joan Jett, Tom Harrell či Snoop Dogg. Rubin Kodheli začal svoju hudobnú cestu ako violončelista v Albánsku, kde ho ako malé dieťa ovplyvňovalo najmä počúvanie tradičnej albánskej ľudovej hudby a pravidelné návštevy skúšok s jeho mamou, speváčkou a herečkou Justinou Aliaj. Študoval v Belgicku a v Nemecku a neskôr na Juilliard School v New Yorku, kde študoval v triede violončelistu a hudobného vizionára Freda Sherryho. Prirodzený vzťah k improvizácii, spolupráce s tanečníkmi, performermi a inými improvizátormi ho priviedli ku kompozícii. Vo svojich skladbách a vystúpeniach Kodheli vytvára originálnu zvukovú alchýmiu a obratne narába s možnosťami violončela tak, aby dokázalo napodobniť zafarbenie gitary, bubna či ľudského hlasu. Jeho skladby treba počúvať opakovane, pretože zakaždým ponúkajú možnosť počuť niečo, čo zostalo predtým nepovšimnuté. Kodheli svojou hudbou poslucháčov nabáda k tomu, aby sa zapojili, pýtali sa a premýšľali. Paleta jedinečných hudobných zážitkov, ktoré ho sprevádzali od detstva až po súčasnosť, tak prirodzene vyústila do množstva spoluprác s filmármi, tanečníkmi, choreografmi, inými skladateľmi, rappermi a ďalšími tvorivými profesionálmi nielen v New Yorku, ale po celom svete.

Korene Filharmónie Brno siahajú do sedemdesiatych rokov 19. storočia, kedy sa v Brne mladý Leoš Janáček usiloval o vznik českého symfonického orchestra. Dielo slávneho skladateľa napokon tvorí najvýznamnejšiu programovú časť telesa, ktoré je dodnes považované za autentického interpreta Janáčkovej hudby. Dnešná Filharmónia Brno vznikla v roku 1956 zlúčením rozhlasového a krajského orchestra a od tej doby patrí svojou veľkosťou a významom k českej orchestrálnej špičke. V rámci svojej koncertnej činnosti orchester absolvoval viac ako tisíc koncertov v Európe, USA, Latinskej Amerike a v Ázii a je pravidelným hosťom svetových i českých festivalov, kde často spája umelecké sily s vynikajúcim Českým filharmonických zborom Brno. Orchester pravidelne nahráva pre Český rozhlas a Českú televíziu. Okrem realizácie nahrávok pre rôzne české i zahraničné spoločnosti (Supraphon, Sony Music, IMG Records, BMG, Channel 4) založila Filharmónia Brno v roku 2020 svoje vlastné vydavateľstvo a dynamicky zároveň rozvíja realizáciu štúdiových nahrávok pre globálnu klientelu v rámci platformy Czech Orchestra Recordings. S orchestrom spolupracovalo množstvo vynikajúcich českých a svetových dirigentských osobností ako Břetislav Bakala, František Jílek, Petr Altrichter, Jiří Bělohlávek, Sir Charles Mackerras, Jakub Hrůša alebo Tomáš Netopil. Od sezóny 2018/2019 je šéfdirigentom a umeleckým riaditeľom orchestra Dennis Russell Davies. Od roku 2000 je Filharmónia Brno organizátorom letného open air festivalu na brnianskom hrade Špilberk, v roku 2012 sa zároveň stala organizátorom renomovaných festivalov ako Moravský podzim, Velikonoční festival duchovní hudby a Expozice nové hudby. Filharmónia Brno tiež zastrešuje medzinárodne uznávaný detský zbor Kantiléna, od roku 2010 sa podieľa na festivale mladých hudobníkov Mozartovy děti a v roku 2014 založila vlastnú Orchestrálnu akadémiu. Filharmónia Brno je nielen silným hráčom na poli symfonickej hudby doma i v zahraničí, ale tiež významným organizátorom hudobného života mesta Brno, aktívnym festivalovým organizátorom a kreatívnym lídrom orchestrálnej dramaturgie. Orchester sídli v neorenesančnom Besednom dome – v „brnianskom Musikvereine“ – z dielne rakúsko-dánskeho architekta Theophila von Hansena (1873) a teší sa na novú modernú koncertnú sieň, ktorú navrhol tím architektov Tomasza Koniora a Petra Hrůšu a akustika Yasuhisu Toyotu.

Americký dirigent a klavirista Dennis Russell Davies je všeobecne známy najmä svojím originálnym a inovatívnym prístupom k uvádzaniu klasickej hudby a k tvorbe koncertnej dramaturgie. Úzko spolupracoval s viacerými hudobnými skladateľmi ako Luciano Berio, William Bolcon, John Cage, Philip Glass, Heinz Winbeck, Aaron Copland, Lou Harrison, Laurie Anderson, Arvo Pärt, Hans Werner Henze, Kurt Schwertsik, Thomas Larcher, Balduin Sulzer a Manfred Trojahn. Pôsobil ako umelecký vedúci Saint Paul Chamber Orchestra a ako hlavný dirigent American Composers Orchestra, ktorý viedol 25 rokov. Neskôr sa presťahoval do Európy, kde pôsobil ako generálny riaditeľ Opery v Stuttgarte, neskôr ako riaditeľ Opery v Bonne a Beethoven Orchestra v Bonne. Spolupracoval tiež s Vienna Radio Symphony Orchestra, Stuttgart Chamber Orchestra a so Sinfonieorcherster Basel. V roku 2013, počas svojho dlhého a úspešného pôsobenia v Linzi na pozícii hlavného dirigenta Landestheater a Bruckner Orchester Linz, uviedol pri príležitosti otvorenia nového divadla Musiktheater Linz vo svetovej premiére operu Philipa Glassa The Lost (Spuren der Verirrten) podľa predlohy Petra Handkeho, a operu Rosenkavalier Richarda Straussa. Ako hosťujúci dirigent v USA spolupracoval so symfonickými orchestrami v Chicagu, Philadelphii, San Franciscu, Bostone, New Yorku a Clevelande. V Európe pravidelne spolupracoval s Concertgebouw Orkest Amsterdam a Gewandhausorchester v Lipsku, dirigoval orchestre Berlínskej filharmónie, Petrohradskej filharmónie, Hamburskej filharmónie, Bavorskej filharmónie, orchestre Filarmonica della Scala, Maggio Musicale Fiorentino a ď. Vo Frankfurte uviedol operu Tri Sestry Petra Eötvösa a dirigoval tiež opery Salome Wozzeck vo Viedenskej štátnej opere. Vystúpil na festivaloch v Bayreuthe a v Salzburgu, dirigoval v Metropolitnej opere v New Yorku, v operných domoch v Hamburgu a Mníchove, v Národnej opere v Paríži, v Lyric Opera v Chicagu či v Teatro Real v Madride, v rámci ktorých spolupracoval s viacerými svetoznámymi opernými režisérmi. Daviesova bohatá diskografia zahŕňa kompletné nahrávky symfónií Antona Brucknera a Philipa Glassa (Bruckner Orchester Linz), Josepha Haydna (Stuttgarter Kammerorchester) a Arthura Honeggera (Sinfonieorchester Basel), ale aj viaceré nahrávky realizované so svojou manželkou a umeleckou partnerkou Maki Namekawa. Dennis Russell Davies sa narodil v Tolede v Ohiu v roku 1944. Študoval hru na klavíri a dirigovanie na Juilliard School v New Yorku. V rokoch 1997–2012 bol profesorom orchestrálneho dirigovania na Universität Mozarteum v Salzburgu. Od roku 2020 je hosťujúcim profesorom na Janáčkovej akadémii múzických umení v Brne. Od roku 2009 je zároveň členom American Academy of Arts and Sciences a nositeľom nemeckého ocenenia Bundesverdienstkreuz, rakúskej ceny Ehrenkreuz für Wissenschaft und Kunst ako aj titulu Commandeur des Arts et Lettres, ktorý udeľuje francúzska vláda. V súčasnosti pôsobí ako umelecký riaditeľ a šéfdirigent orchestra Filharmónie Brno a šéfdirigent MDR-Sinfonieorchester v Lipsku.


Zmena programu a účinkujúcich vyhradená.

Vstupenky