13. 7. – 17:00
Botanická záhrada / Botanical Garden
Equilibrium String Quartet
[ Please, scroll down for the English version ]
Netradičná scenéria bratislavskej Botanickej záhrady bude tento rok po prvýkrát neopakovateľnou kulisou aj pre jeden z koncertov festivalu Viva Musica!. V tomto nezvyčajnom a pre hudbu inšpiratívnom prostredí sa predstaví renomované poľské sláčikové kvarteto Equilibrium String Quartet. Toto komorné zoskupenie, založené v roku 2017, sa špecializuje na historicky poučenú interpretáciu na dobových nástrojoch a objavovanie menej známej komornej hudby 18. a 19. storočia. Equilibrium String Quartet má za cieľ najmä oživiť tvorbu poľských skladateľov z tohto obdobia, ktorá je stále nedostatočne zastúpená v repertoári komorných zoskupení. V Bratislave poľskí umelci predstavia dramaturgiu, ktorá zahŕňa nielen známe diela Wolfganga Amadea Mozarta či Stanisława Moniuszka, ale aj pre slovenského poslucháča takmer neznámu tvorbu Karola Kurpińskeho či Józefa Elsnera. Elsner bol významným poľským skladateľom a pedagógom a medzi jeho najznámejších žiakov patril aj najväčší velikán poľskej hudby Fryderyk Chopin. Elsnerova hudba, hoci menej známa v širšom medzinárodnom kontexte, odráža prechod od klasicizmu k romantizmu a je vďaka využívaniu prvkov poľského folklóru dôležitou súčasťou formovania poľskej národnej hudby. Koncert organizovaný v spolupráci s Poľským inštitútom v Bratislave je tak pre slovenského poslucháča výnimočnou príležitosťou vypočuť si skladby týchto skladateľov a objaviť tak menej známu poľskú hudobnú tradíciu.
Program
Józef Elsner (1769 – 1854)
Sláčikové kvarteto C dur, op. 8, č. 1
Allegro moderato
Tema con Variazioni. Andantino
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791)
Päť fúg z Temperovaného klavíra v úprave pre sláčikové kvarteto, K. 405
I. c mol (BWV 871)
II. Es dur (BWV 876)
III. E dur (BWV 878)
IV. dis mol (BWV 877)
V. D dur (BWV 874)
Karol Kurpiński (1785 – 1857)
Fantázia pre sláčikové kvarteto
Stanisław Moniuszko (1819 – 1872)
Sláčikové kvarteto č. 1 d mol
Allegro agitato
Andantino
Scherzo. Allegro moderato
Finale. ,Un ballo campestre‘. Allegro assai
Účinkujúci
Equilibrium String Quartet
Sulamita Ślubowska / husle
Małgorzata Malke / husle
Anna Nowak-Pokrzywińska / viola
Tomasz Pokrzywiński / violončelo
Equilibrium String Quartet tvoria štyria hudobníci, ktorí už dlhé roky pôsobia v najvýznamnejších historických interpretačných zoskupeniach v Poľsku a v zahraničí. Súbor vznikol v roku 2017 s cieľom objavovať menej známu komornú hudbu 18. a 19. storočia. Vo svojej činnosti sa Equilibrium String Quartet zameriava na oživovanie – v spolupráci s muzikológmi a s prihliadnutím na staré interpretačné postupy – zabudnutých diel tohto obdobia, najmä diel poľských skladateľov. Súbor už nahral štyri albumy, medzi inými napr: „Józef Elsner – Tri sláčikové kvartetá op. 8 (verzia 1799)“ s neznámou verziou Elsnerových diel a „Fantázie“ s dielami Lessla, Kurpińského a Noskowského. Album vydaný v roku 2021 s hudbou ďalšieho poľského skladateľa Władysława Żeleńského bol nominovaný na Fryderyka – najvýznamnejšiu poľskú hudobnú cenu.
Sulamita Ślubowska – huslistka, sólistka a komorná hráčka. Absolventka Hudobnej akadémie Karola Szymanowského v Katoviciach v triede Szymona Krzeszowca, na ktorej od roku 2020 pôsobí ako odborná asistentka. Svoje zručnosti zdokonaľovala pod vedením vynikajúcich umelcov, ako sú Pierre Amoyal, Gidon Kremer, Pinchas Zukerman, Bomsori Kim, Bartłomiej Nizioł a Maria Szwajger-Kułakowska. Okrem toho bola mnohokrát ocenená na národných a medzinárodných súťažiach, získala prvé miesto na Medzinárodnej husľovej súťaži „Young Paganini“ v Legnici, prvé miesto na Národnej súťaži mladých huslistov Stanisława Serwaczynského v Lubline, bola finalistkou Hudobnej súťaže Karola Szymanowského v Katoviciach a účastníčkou 16. Medzinárodnej husľovej súťaže Henryka Wieniawského. Ako sólistka účinkovala s viacerými významnými orchestrami. Je takisto členkou Metropolis Piano Quartet a Oh Orkiestra. V roku 2022 vydala svoje debutové sólové CD „SULAMITA“, ktoré vyšlo vo vydavateľstve DUX Recording Producers a obsahuje hudbu Pärta, Prokofieva a Baceviczowej.
Małgorzata Malke je sólistka a kameralistka. Pravidelne spolupracuje s najvýznamnejšími súbormi poľskej a európskej starej hudby. Absolvovala Hudobnú akadémiu v Katoviciach pod vedením Adama Musialského na husliach a Martyny Pastuszky na barokových husliach. Študovala tiež – so štipendiom Erasmus – na hudobných univerzitách v Grazi (husle) a vo Viedni (historická interpretačná prax) pod vedením Dominiky Falger. Desať rokov bola členkou tria Extempore, ktoré v roku 2018 nahralo album „Telemann: Solos&Trios“. Od roku 2017 je členkou sláčikového kvarteta Equilibrium hrajúceho na dobových nástrojoch, s ktorým realizovala prvú nahrávku sláčikových kvartet z diela Józefa Elsnera op. 8 na dobové nástroje. Starú hudbu interpretuje na husliach z roku 1719, ktoré vyrobil francúzsky lutnista Claude Pierray. Získala štipendium ministra kultúry a národného dedičstva. Małgorzata Malke pracuje aj s najmladšou generáciou huslistov ako učiteľka Suzukiho metódy.
Anna Nowak-Pokrzywińska je violistka, ktorá už počas vysokoškolských štúdií začala spolupracovať so súborom Arte dei Suonatori, ansámblom Harmonologia a Wrocławským barokovým orchestrom. V súčasnosti vedie bohatý koncertný život, vystupuje ako huslistka aj violistka – s takými súbormi, ako sú {oh!} Orkiestra Historyczna, L’Arpeggiata, Capella Cracoviensis, Collegium 1704, Holland Baroque, Les Ambassadeurs, Oriestra Kore, Capella Regia Polona a Dresdner Festspielorchester. Vystupovala v koncertných sálach po celej Európe, Ázii a Severnej Amerike. Jej nahrávky vyšli vo vydavateľstvách ako napr: BIS, Chanel Classics, Alpha, Dacapo a DUX. Od roku 2021 vyučuje historickú violu na Univerzite Fryderyka Chopina vo Varšave.
Tomasz Pokrzywiński je predovšetkým violončelistom hrajúcim na viaceré formy nástroja (od baroka až po súčasnosť s prídavkami elektronických), ale je takisto aj zvukovým inžinierom, aranžérom, skladateľom, improvizátorom a propagátorom kultúry. V európskych interpretačných kruhoch je uznávaným kameralistom a odborníkom na basso continuo, ktorý vystupoval s poprednými súbormi a sólistami prúdu starej hudby vo významných koncertných sálach Európy, Ameriky, Ázie a Afriky. Ako propagátor kultúry a manažér vytvoril a podieľal sa na iniciatívach, ako sú: festival Strefa Ciszy w Łazienkach Królewskich, festival 3×3, ako aj koncertné cykly Transkrypcje, Dżemy klasyczne a Smykofonia. Od roku 2016 pôsobí na Hudobnej univerzite Fryderyka Chopina, kde v súčasnosti vedie kurz historického violončela.
Foto © Maciej Mulawa
Zmena programu a účinkujúcich vyhradená.
This year, for the first time, the untraditional scenery of Bratislava’s Botanical Garden provides an inimitable backdrop to one of Viva Musica! festival’s concerts. In this unusual and inspiring setting, the renowned Equilibrium String Quartet from Poland will give its performance. This chamber grouping, formed in 2017, specialises in historically informed performance on period instruments and discovering less-known chamber music of the 18th and 19th centuries. Equilibrium String Quartet aims above all to revitalise the work of Polish composers of that period, which is still insufficiently represented in the repertoire of chamber ensembles. In Bratislava these Polish artists will present a dramaturgy which comprises not only well-known pieces by Wolfgang Amadeus Mozart and Felix Mendelssohn Bartholdy, but also the work of Józef Elsner, who is practically unknown to Slovak audiences. Elsner was an important Polish composer and teacher, and among his most famous pupils was the brightest star of Polish music, Fryderyk Chopin. Elsner’s work, although less well known in the broader international context, reflects the transition from classicism to romanticism and, thanks to its use of elements of Polish folk music, is an important component in the formation of the national music of Poland. Hence this concert, organised in collaboration with the Polish Institute in Bratislava, offers Slovak music-lovers an exceptional opportunity to listen to works by this composer and to make acquaintance with the less familiar Polish musical tradition.
Performers
Equilibrium String Quartet
Sulamita Ślubowska / violin
Małgorzata Malke / violin
Anna Nowak-Pokrzywińska / viola
Tomasz Pokrzywiński / cello
Program
Józef Elsner (1769 – 1854)
String Quartet in C major, Op. 8, No. 1
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791)
Five fugues from The Well-Tempered Clavier for String Quartet, K. 405
I. c mol (BWV 871)
II. Es dur (BWV 876)
III. E dur (BWV 878)
IV. dis mol (BWV 877)
V. D dur (BWV 874)
Karol Kurpiński (1785 – 1857)
Fantasy for String Quartet
Stanisław Moniuszko (1819 – 1872)
String Quartet No. 1 D minor
Allegro agitato
Andantino
Scherzo. Allegro moderato
Finale. ,Un ballo campestre‘. Allegro assai
The Equilibrium String Quartet consists of four musicians who have been performing with the most important historical performance groups in Poland and abroad for many years. The ensemble was founded in 2017 to discover lesser-known chamber music of the 18th and 19th centuries. In its activities, the Equilibrium String Quartet focuses on bringing back to life – in cooperation with musicologists and taking into account old performance practices – forgotten works of this period, especially the works of Polish composers. The band has already recorded four albums, including among others: “Józef Elsner – Three String Quartets op. 8 (version 1799)“, with an unknown version of Elsner’s works, and „Fantasias“ with works by Lessel, Kurpiński and Noskowski. Album released in 2021 with music of another Polish composer Władysław Żeleński was nominated to Fryderyk – moist important Polish Music Award.
Sulamita Ślubowska – violinist, soloists and chamber player. Graduate of the Karol Szymanowski Academy of Music in Katowice in the class of Szymon Krzeszowiec, in which she has been working as an assistant professor since 2020. She has trained her skills under the guidance of outstanding artists, such as Pierre Amoyal, Gidon Kremer, Pinchas Zukerman, Bomsori Kim, Bartłomiej Nizioł and Maria Szwajger-Kułakowska. Moreover, she has been appreciated many times at national and international competitions, winning first place at International „Young Paganini” Violin Competition in Legnica, first place at National Stanisław Serwaczynski Competition of Young Violinists in Lublin, being finalist of the Karol Szymanowski Music Competition in Katowice and participant of the 16. International Henryk Wieniawski Violin Competition. As a soloist she has performed with several significant orchestras. She is also a member of the Metropolis Piano Quartet and Oh Orkiestra. In 2022 she released her solo debut CD „SULAMITA” released by DUX Recording Producers, which includes music of Part, Prokofiev and Bacewicz.
Małgorzata Malke – soloist and cameralist. She has regularly collaborated with the most prominent ensembles on the Polish and European early music circuit. She graduated from the Academy of Music in Katowice, tutored by Adam Musialski on violin and by Martyna Pastuszka on baroque violin. She also studied – with Erasmus scholarships – at the music universities in Graz (violin) and Vienna (historical performing practice) tutored by Dominika Falger. For ten years, she was a member of the Extempore trio, who recorded the „Telemann: Solos&Trios” album released in 2018. Since 2017, she has been a member of the Equilibrium string quartet playing period instruments, with whom she made the first period-instruments recording of string quartets from Józef Elsner’s op. 8. She performs early music using a 1719 violin made by the French luthier Claude Pierray. She received a scholarship from the Minister of Culture and National Heritage. Małgorzata Malke also works with the youngest generation of violinists as a Suzuki Method teacher.
Anna Nowak-Pokrzywińska – a violinist by education, a violist by vocation. Anna Nowak-Pokrzywińska explored the secrets of period performance tutored by Zbigniew Pilch at the Academy of Music in Wrocław and by Rachel Podger at the Royal College of Music and Drama in Cardiff, as well as during numerous masterclasses, including ones taught by Amandine Beyer, Petra Mullejans and Enrico Onofri. It was as early as during her university studies that she began collaboration with the Arte dei Suonatori, the Harmonologia ensemble, and the Wrocław Baroque Orchestra. She currently leads a rich concerting life, performing, both as a violinist and violist – with such ensembles as {oh!} Orkiestra Historyczna, L’Arpeggiata, Capella Cracoviensis, Collegium 1704, Holland Baroque, Les Ambassadeurs, Oriestra Kore, Capella Regia Polona, and the Dresdner Festspielorchester. She has performed in concert halls throughout Europe, Asia and North America. Her recordings have been published by such labels as: BIS, Chanel Classics, Alpha, Dacapo, and DUX. Since 2021, she has been teaching historical viola at the Fryderyk Chopin University in Warsaw.
Tomasz Pokrzywiński – primarily a cellist, playing multiple forms of the instrument (from baroque to contemporary with additions of electronics), but also a sound engineer, arranger, composer, improviser and promoter of culture. In the European period performance circles, he is a recognised cameralist and a basso continuo expert having performed with leading ensembles and soloists of the early music current in major concert halls of Europe, America, Asia, and Africa. As a promoter of culture and a manager, he has created and participated in such initiatives as: the Strefa Ciszy w Łazienkach Królewskich festival, the 3×3 festival, as well as the Transkrypcje, Dżemy klasyczne and Smykofonia concert cycles. Since 2016, he has been working at the The Chopin University of Music, where he is currently teaching the historical cello class.
Photo © Maciej Mulawa
We reserve the right to change the programme and performers.
V spolupráci s / In cooperation with
- |