vivamusica logo

27. 7.

Balgavá & Smetanová

klavír štvorručne / four-hands piano

Synagóga Senec / Synagogue Senec 19.00
[ Please scroll down for the English version ]

Viva Musica! festival tento rok zavíta aj do novozrekonštruovanej Synagógy v Senci, kde sa predstavia dve mladé a úspešné slovenské hudobníčky – Haimoni Balgavá a Kristína Smetanová. Haimoni študovala kompozíciu na Janáčkovej akadémii múzických umení v Brne a na Conservatorio Superior de Música vo Valencii, Kristína zasa hru na klavíri na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Obe spája klasické hudobné vzdelanie – sú vynikajúce klaviristky a skladateľky, avšak priestor klasickej hudby je pre ne primalý. Spolupracujú s hudobníkmi z rôznych žánrov (Plantasia, Quatro Emocione a ď.), neboja sa experimentovať a posúvať hudobné hranice. Na festivale Viva Musica! sa predstavia ako klavírne duo a popri klasickom repertoári pre štvorručný klavír uvedú aj vlastnú tvorbu inšpirovanú prírodou. „Vezmeme vás do sveta hôr. Pre nás nie sú len miestom oddychu, ale aj zdrojom inšpirácie. V našom programe sa prelínajú diela svetových skladateľov s našou autorskou tvorbou, ktorá z prírody priamo vyrastá,“ doplnili Haimoni s Kristínou.

Haimoni Balgavá pochádza z umeleckej rodiny. Študovala hru na klavíri a kompozíciu na Konzervatóriu v Bratislave a neskôr na Janáčkovej akadémii múzických umení v Brne, kde sa popri hre na klavíri špecializovala aj na súčasnú hudbu, performatívne formy, hudobné divadlo či elektroakustickú hudbu. Rok žila v Mexiku, kde spolupracovala s Múzeom súčasného umenia v Querétare a ďalšími inštitúciami, pre ktoré skladala hudbu k výstavám a umeleckým inštaláciám. Po návrate do Európy pokračovala v magisterskom štúdiu na Conservatorio Superior vo Valencii. Spolupracuje so Štátnym komorným orchestrom v Žiline, ktorý od roku 2021 pravidelne uvádza jej tvorbu. So Štátnou filharmóniou Košice a so Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu sa podieľala na uvedení svojich skladieb aj ako klaviristka. Jej hudba znela vo Švajčiarsku, Srbsku, Švédsku či na Faerských ostrovoch. Spolupracovala s Kristínou Smetanovou na úprave legendárneho albumu Morta Garsona Plantasia pre štyri syntetizátory, ku ktorému spoločne dokomponovali novú časť. Premiéra projektu sa uskutočnila na festivale Pohoda. Spolupráca s Kristínou Smetanovou pokračuje aj v klavírnom duu, v ktorom koncertovali na Slovensku, vo Švajčiarsku a v Lichtenštajnsku. Haimoni aktuálne pracuje na novej kompozícii pre štyri akustické nástroje s videoprojekciou, inšpirovanej aspektmi života českého funkcionalistického architekta Bohuslava Fuchsa, ktorá bude uvedená v jednej z jeho budov. V júni absolvovala umeleckú rezidenciu na Islande, kde sa venovala klavírnej tvorbe zo Slovenska a Islandu formou koncertu aj workshopu. Nie je zástankyňou rigidného škatuľkovania – namiesto toho hľadá spojenia medzi tradíciou a inováciou, medzi klasickou a súčasnou hudbou, aby tá mohla prirodzene plynúť a otvárať nové súvislosti. Hudbu vníma ako priestor bez bariér, kde sa môžu rôzne prístupy voľne prelínať a vzájomne obohacovať – či už v interpretácii, alebo v kompozícii.

Kristína Smetanová je umelkyňou so širokým zameraním. Ako klasická klaviristka získala v roku 2023 doktorandský titul na Vysokej škole múzických umení v Bratislave s dizertačnou témou zameranou na tvorbu skladateľov Les Six (Parížska šestka). Hudobné vzdelanie si rozširovala aj na majstrovských kurzoch v Holandsku (TIHMS). Sólové klavírne koncerty si zahrala s orchestrami Capella Istropolitana, Štátna filharmónia Košice či Symfonický orchester Vysokej školy múzických umení v Bratislave, s ktorým vystúpila v koncertnej sále Slovenskej filharmónie. Predstavila sa sólovým recitálom na festivaloch Viva Musica! a Piano Days, vystúpila tiež na festivale Konvergencie. Sólové aj komorné interpretácie boli odvysielané v rámci cyklu Koncerty komornej hudby na RTVS. Nahrala klavírne party do hudby od skladateľky Steph Copeland k filmu A máme čo sme chceli, klavírny part do hudobnej miniatúry Jureša Líšku BezsLovE v rámci projektu Fashion Ballet ’23 v Slovenskom národnom divadle, ktorá získala Cenu Nadácie Tatra banky za umenie. Koncertovala v Holandsku, Nórsku, Švajčiarsku, Lichtenštajnsku, Maďarsku, Rakúsku, v Českej republike a v Číne. V  komornej hre spolupracuje v klavírnom duu s Júliou Stahl Novosedlíkovou (Devanas Duo) a so skladateľkou a klaviristkou Haimoni Balgavou. Pri prvých kompozičných pokusoch ju sprevádzali slovenskí hudobní skladatelia ako Víťazoslav Kubička a Ilja Zeljenka. Medzi svoje najvýznamnejšie klasické diela zaraďuje Symfóniu začarovaných bytostíTheory of String QuartetSláčikové kvinteto DorianZabudnutú sonátu pre violončelo a klavír a 60 prstov. Pedagogicky pôsobí na Konzervatóriu v Bratislave. Mimo klasickej hudby je aktívna na divadelnej scéne – spolupracuje s divadlami DPM, Uhol_92 a Slovenské národné divadlo (hudba k inscenáciám Nikdy navždyAmatériMôj milovaný nepriateľ a Noc v Istanbule). Za hudbu k inscenácii divadla DPM Amatéri získala spolu s Martinom „Isobutane“ Krajčírom ocenenie DOSKY. Na poli populárnej hudby sa prezentuje pod pseudonymom Kriss Krimm. V roku 2025 vydala svoje debutové EPisode. Na koncertných pódiách sa objavila spolu s Richardom Müllerom, Genius Locci, Katarziou, Tolstoys, Fallgrap, Vec, Supa a Quatro Emocione, kde okrem spevu hrá na vocaloid. Najnovším projektom je Plantasia, úprava originálnej hudby Morta Garsona pre štyri klávesové nástroje, ktorý vznikol pre festival Pohoda.


This year, the Viva Musica! festival will also visit the newly renovated Synagogue in Senec, where two young and successful Slovak musicians — Haimoni Balgavá and Kristína Smetanová — will perform. Haimoni studied composition at the Janáček Academy of Music and Performing Arts in Brno and at the Conservatorio Superior de Música in Valencia, while Kristína studied piano at the Academy of Performing Arts in Bratislava. Both artists are rooted in classical music – they are accomplished pianists and composers – yet they find the traditional classical space limiting. Exploring new territories, they collaborate across genres (Plantasia, Quatro Emocione among others), unafraid to experiment and push musical boundaries. At Viva Musica! festival, they will perform two concerts as a piano duo. Alongside selections from the classical four-hands piano repertoire, they will present their own original compositions inspired by nature. “We’ll take you into the world of mountains. For us, they are not only a place of rest, but a source of deep inspiration. Our program blends works by world composers with our own music that grows directly from nature,” say Haimoni and Kristína.

Haimoni Balgavá comes from an artistic family. She studied piano and composition at the Conservatory in Bratislava and later at the Janáček Academy of Music and Performing Arts in Brno, where she specialized not only in piano but also in contemporary music, performative forms, music theatre, and electroacoustic music. She spent a year living in Mexico, where she collaborated with the Museum of Contemporary Art in Querétaro and other institutions, composing music for exhibitions and artistic installations. After returning to Europe, she continued her master’s studies at the Conservatorio Superior in Valencia. She regularly collaborates with the Slovak Sinfonietta in Žilina, which has been performing her compositions regularly since 2021. With the Košice State Philharmonic and the Slovak Radio Symphony Orchestra, she has presented her works not only as a composer but also as a pianist. Her music has been performed in Switzerland, Serbia, Sweden, and the Faroe Islands. She collaborated with Kristína Smetanová on the arrangement of the iconic Plantasia album by Mort Garson for four synthesizers, to which they jointly composed a new movement. The project premiered at the Pohoda Festival. Their collaboration continues in a piano duo, with concerts in Slovakia, Switzerland, and Liechtenstein. Haimoni is currently working on a new composition for four acoustic instruments with video projection, inspired by aspects of the life of Czech functionalist architect Bohuslav Fuchs, which will premiere in one of his buildings. In June, she will take part in an artistic residency in Iceland, where she will explore the connection between Slovak and Icelandic piano music through a concert and workshop format. She does not advocate rigid categorization – instead, she seeks connections between tradition and innovation, between classical and contemporary music, allowing her work to flow naturally and open new perspectives. She perceives music as a barrier-free space where diverse approaches can freely intersect and enrich one another – both in interpretation and in composition.

Kristína Smetanová is an artist with a broad creative focus. As a classical pianist, she earned her doctoral degree from the Academy of Performing Arts in Bratislava in 2023, with a dissertation focused on the works of the composers of Les Six (the Parisian Six). She further expanded her musical education through masterclasses in the Netherlands (TIHMS). She has performed solo piano concertos with orchestras such as Capella Istropolitana, the Košice State Philharmonic, and the Symphony Orchestra of the Academy of Performing Arts in Bratislava, with whom she appeared at the Slovak Philharmonic Concert Hall. She has also given solo recitals at festivals including Viva Musica! and Piano Days, and performed at the Convergences festival. Her solo and chamber music performances have been broadcast as part of the RTVS Chamber Music Concerts series. She recorded the piano parts for music by Steph Copeland for the film We Have What We Wanted, and the piano part for Jureš Líška’s musical miniature BezsLovE, created for the Fashion Ballet ’23 project at the Slovak National Theatre – a production that received the Tatra Banka Foundation Art Award. Kristína has performed in the Netherlands, Norway, Switzerland, Liechtenstein, Hungary, Austria, the Czech Republic, and China. As a chamber musician, she collaborates in a piano duo with Júlia Stahl Novosedlíková (Devanas Duo) and with composer and pianist Haimoni Balgavá. Her early compositional efforts were supported by Slovak composers Víťazoslav Kubička and Ilja Zeljenka. Among her most significant classical works are Symphony of Enchanted CreaturesTheory of String QuartetDorian String QuintetForgotten Sonata for Cello and Piano, and 60 Fingers. She teaches at the Conservatory in Bratislava. Outside of classical music, she is also active in theatre, collaborating with theatres such as DPM, Uhol_92, and the Slovak National Theatre (composing music for productions including Never ForeverAmateursMy Beloved Enemy, and A Night in Istanbul). For the music to Amateurs (DPM Theatre), she received the DOSKY Award together with Martin “Isobutane” Krajčír. In the realm of popular music, she performs under the pseudonym Kriss Krimm. In 2025, she released her debut EP, EPisode. She has shared the stage with Richard Müller, Genius Locci, Katarzia, Tolstoys, Fallgrapp, Vec, Supa, and Quatro Emocione, performing vocals and playing the vocaloid. Her latest project is Plantasia – an arrangement of Mort Garson’s original music for four keyboards, created for the Pohoda Festival.

#NextGeneration

Účinkujúci / Performers

Haimoni Balgavá / klavír (piano)
Kristína Smetanová / klavír (piano)

Program

Haimoni Balgavá (*1994)
Plesá (cyklus miniatúr)
Mountain Lakes (a cycle of miniatures)

Arthur Honegger (1892 – 1955)
Pastorale d’été

Joseph Rheinberger (1839 – 1901)
Tarantella, op. 122

Claude Debussy (1862 – 1918)
La mer

Kristína Smetanová (*1992)
Nad 50 % v 71 %
Above 50 % in 71 %

Foto © Kristína Štefánik Denková

Zmena programu a účinkujúcich vyhradená. / We reserve the right to change the programme and performers.